Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Mercedes

Marko hekelt de FIA en maakt rugpijn Hamilton belachelijk na GP Canada

Helmut Marko kan zich totaal niet vinden in de regels die de FIA afgelopen week presenteerde, maar uiteindelijk (nog) niet werden gehandhaafd. De manier waarop Mercedes die regels indirect afdwong, bekoort hem ook niet.

Hamilton Canada
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Toen Helmut Marko afgelopen week van Azerbeidzjan naar Canada reisde, kreeg hij nietsvermoedend een Technical Directive van de FIA op zijn bord toen hij voet zette in Montreal. De mondiale autosportbond had aangekondigd in te grijpen tegen het porpoising en wilde in Canada meteen strenge regels invoeren.

Daarbij zouden teams die te veel stuiterden mogelijk verplicht hun auto's moeten verhogen of misschien zelfs worden gediskwalificeerd. Het leverde veel verbazing op in de paddock, omdat de teams geen tijd hadden gehad om zich voor te bereiden.

Vooral Mercedes was in Bakoe erg vocaal over eventuele regelwijzigingen, waarna de FIA snel reageerde. Het schoot bij Helmut Marko in het verkeerde keelgat. "Ik denk niet dat de beslissingen van de FIA de juiste zijn. Eén team, Mercedes, heeft de grootste problemen en dan reageren ze middenin het seizoen", zucht hij bij Sky.

"Er is een eenvoudige oplossing: je hoeft alleen maar de auto te verhogen. Dan heb je geen last meer van dat stuiteren, maar verlies je snelheid. Dat Mercedes nu zo reageert, en probeert om de FIA praktisch gezien toestemming te geven om de afstelling van de auto's te bepalen, daar is niet over nagedacht..."

Marko: Verantwoordelijkheid ligt bij de teams zelf

Volgens Marko moeten de teams er zelf voor zorgen dat ze over coureurs beschikken die in topvorm zijn. Red Bull doet dat in ieder geval wel, zo benadrukt de adviseur van de Oostenrijkse renstal.

"Onze coureurs zijn ons belangrijkste kapitaal. We zorgen ervoor dat zij altijd in topconditie zijn. Voor nu moeten er nog verbeteringen worden toegepast aan de Technical Directive, want de parameters zijn veel te vaag. Het zou dan erg willekeurig zijn en vooral het team treffen dat erover had geklaagd."

Marko kan het ook niet laten om een plaagstoot achter te laten aan het adres van Mercedes-coureur Lewis Hamilton, die in Azerbeidzjan bijna niet uit zijn auto kon komen vanwege rugpijn veroorzaakt door het gestuiter. In Canada was de zevenvoudig kampioen echter zo fit als een hoentje, zag het Red Bull-kopstuk.

"Hamilton is deze zondag in Canada wel heel snel uit zijn auto weten te komen. Als hij op het podium staat, gaat het opeens veel makkelijker", knipoogt hij bij F1 Insider.

Ook interessant:

Hamilton die zich als herboren voelt, een teleurstellende zondag voor Alonso en een bijzonder probleem bij Max Verstappen: dit is alles wat jij moet weten na de Grand Prix van Canada!

30 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Goed nieuws voor Ferrari: FIA versoepelt F1-motorregels