Na de wintertest in Bahrein kwam één conclusie eigenlijk al snel naar voren: de pikorde is voor komend seizoen nog wat onduidelijk, maar McLaren staat er bijzonder goed voor. De Britse renstal leek tijdens deze eerste krachtmeting aanzienlijk sneller te zijn dan de concurrentie, al kwam dat in de uitslagen niet altijd zo naar voren. Toch stelt Helmut Marko dat Red Bull in ieder geval rekening houdt met het Britse team.
De Oostenrijker legt bij ServusTV namelijk uit dat hij erop rekent dat McLaren de volledige potentie van de auto nog niet heeft benut. "McLaren was duidelijk superieur. Dat hebben ze in de kortere runs niet laten zien, maar telkens als ze naar buiten reden: sector één, de beste tijd. Sector twee, boem. Maar dan reden ze terug de pitstraat in. Zo probeerden ze hun ware potentieel een beetje te verhullen."
Sterker nog, op basis van de langere runs van McLaren kreeg Marko sterk het vermoeden dat de Britse renstal ook daar het één en ander achter probeerde te houden. De Oostenrijker gaat er namelijk vanuit dat McLaren met een volle tank reed, wat uiteraard ook een grote impact heeft op de rondetijden. De Red Bull-adviseur denkt zelfs dat McLaren over de long runs maar liefst 'een halve seconde tot een volle seconde sneller was'.
Wat snelste rondetijden betreft bleef de Britse renstal echter achter ten opzichte van de concurrentie, al was dat volgens Marko niet heel gek. "Dat suggereert opnieuw dat ze niet met het volle motorvermogen reden. Maar als we deze uitkomst ook krijgen in Australië, wordt het meteen een eerste en tweede plek."
Anderen bekeken ook:
Technische vooruitgang
Toch benadrukt ook Marko dat Red Bull niet van plan is de hoop nu al op te geven, aangezien de Oostenrijker ook weet dat de omstandigheden in Bahrein niet representatief hoeven te zijn voor de rest van het seizoen. De karakteristieken van de baan zijn immers uniek en ook de weersomstandigheden zorgden voor een hele andere beleving, dus hoopt Marko maar op één ding: "Dat de snelheid die we daar konden laten zien, niet voor de rest van het seizoen geldt."
Toch ziet de Oostenrijker, na een jaar vol technische moeilijkheden, wel weer licht aan het einde van de tunnel. "We weten dat het de afgelopen jaren allemaal niet zo soepel verliep op technisch gebied. Vanaf Imola raakten we op achterstand en ondanks dat Max dat vaak wist te verbloemen, waren we in sommige gevallen maar het vierde beste team", zo vat Marko 2024 samen.
Vanaf Monza kwam daar echter verandering in. "Toen hebben we intensief gewerkt aan het rechtzetten van die verkeerde richting. Dat heeft tot op zekere hoogte vruchten afgeworpen, maar het kwam er wel op neer dat het werkvenster van de auto te klein was. Als we in dat werkvenster zaten, konden we winnen of lagen we in ieder geval vooraan, maar bij de kleinste verandering lagen we ineens een seconde achter de rest."
Claim nu een van de 15.000 McLaren F1-team caps! OKX heeft speciaal voor de Nederlandse fans een toffe actie opgezet! Meld je nu aan bij OKX en claim jouw cap. Maak bovendien kans op een VIP Experience voor de race op Zandvoort!
Claim jouw cap!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Alien81
Dan zou het tussen Norris en Piastri gaan en Piastri lijkt me een teamgenoot die moeilijk te verslaan is.
Del_Piero
Mooi voorbeeld van overdrijven/misleiden , goed bezig Helmut !
Maxchar
0,5 - 1 seconde over 1 ronde is wel echt veel.. is niet te hopen want dan wordt het 2023 in het voordeel van MCL en kan de rest de kruimels oprapen.. 😕
Orion
Ach ja dan weet RB ook weer eens hoe dat voelt en ben benieuwd hoe Max hiermee omgaat. Waarschijnlijk een underdog positie in nemen.
Wim De Gier
Goede kans dat het zondag een regenrace gaat worden, in dat geval heeft Max een goede kans om te winnen. Over het gehele seizoen gezien is McLaren veruit favoriet
Jan van Dijk
Laten we eerst eens afwachten hoe en wanneer de FIA die flexi-bolide van McLaren gaat aanpakken, het moet wel een eerlijke strijd blijven.
Orion
Ze hebben nu al allemaal excuses klaar staan terwijl ze afgleopen jaren zo dominant waren.
Dit bericht is aangepast op:
willempie47
ik blijf het raar vinden dat er maar 1 testweekend is. en dat je dus met een auto een seizoen in gaat terwijl je niet weet of die auto goed werkt. Waarom niet gewoon meer kunnen testen, ook buiten een weekend om. Op een eigen circuit. Daar is iedereen toch bij gebaat. En ja, het is zo dat rijke teams dan misschien meer kunnen testen. Maar de rijke teams steken er toch bovenuit, budgetcap of niet
John Arrow
Is Marko nu met zand aan het gooien? Zou me niets verbazen als Red Bull en met name Max gewoon op de eerste startrij staat.
Dit bericht is aangepast op: