Na de wintertest in Bahrein kwam één conclusie eigenlijk al snel naar voren: de pikorde is voor komend seizoen nog wat onduidelijk, maar McLaren staat er bijzonder goed voor. De Britse renstal leek tijdens deze eerste krachtmeting aanzienlijk sneller te zijn dan de concurrentie, al kwam dat in de uitslagen niet altijd zo naar voren. Toch stelt Helmut Marko dat Red Bull in ieder geval rekening houdt met het Britse team.
De Oostenrijker legt bij ServusTV namelijk uit dat hij erop rekent dat McLaren de volledige potentie van de auto nog niet heeft benut. "McLaren was duidelijk superieur. Dat hebben ze in de kortere runs niet laten zien, maar telkens als ze naar buiten reden: sector één, de beste tijd. Sector twee, boem. Maar dan reden ze terug de pitstraat in. Zo probeerden ze hun ware potentieel een beetje te verhullen."
Sterker nog, op basis van de langere runs van McLaren kreeg Marko sterk het vermoeden dat de Britse renstal ook daar het één en ander achter probeerde te houden. De Oostenrijker gaat er namelijk vanuit dat McLaren met een volle tank reed, wat uiteraard ook een grote impact heeft op de rondetijden. De Red Bull-adviseur denkt zelfs dat McLaren over de long runs maar liefst 'een halve seconde tot een volle seconde sneller was'.
Wat snelste rondetijden betreft bleef de Britse renstal echter achter ten opzichte van de concurrentie, al was dat volgens Marko niet heel gek. "Dat suggereert opnieuw dat ze niet met het volle motorvermogen reden. Maar als we deze uitkomst ook krijgen in Australië, wordt het meteen een eerste en tweede plek."
Anderen bekeken ook:
Technische vooruitgang
Toch benadrukt ook Marko dat Red Bull niet van plan is de hoop nu al op te geven, aangezien de Oostenrijker ook weet dat de omstandigheden in Bahrein niet representatief hoeven te zijn voor de rest van het seizoen. De karakteristieken van de baan zijn immers uniek en ook de weersomstandigheden zorgden voor een hele andere beleving, dus hoopt Marko maar op één ding: "Dat de snelheid die we daar konden laten zien, niet voor de rest van het seizoen geldt."
Toch ziet de Oostenrijker, na een jaar vol technische moeilijkheden, wel weer licht aan het einde van de tunnel. "We weten dat het de afgelopen jaren allemaal niet zo soepel verliep op technisch gebied. Vanaf Imola raakten we op achterstand en ondanks dat Max dat vaak wist te verbloemen, waren we in sommige gevallen maar het vierde beste team", zo vat Marko 2024 samen.
Vanaf Monza kwam daar echter verandering in. "Toen hebben we intensief gewerkt aan het rechtzetten van die verkeerde richting. Dat heeft tot op zekere hoogte vruchten afgeworpen, maar het kwam er wel op neer dat het werkvenster van de auto te klein was. Als we in dat werkvenster zaten, konden we winnen of lagen we in ieder geval vooraan, maar bij de kleinste verandering lagen we ineens een seconde achter de rest."
De beroemde RN365-kalenderdownload is terug! Voeg de F1-kalender van 2025 met één klik toe aan je agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-KalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!