De vrijdag in Australië bleek niet de dag van Red Bull te worden. Max Verstappen deed het nog redelijk met een vijfde en zevende plaats, teamgenoot Liam Lawson vonden we achteraan het veld terug. En dat terwijl de concurrentie, zeker McLaren en Ferrari, er stukken beter voor lijken te staan. Helmut Marko trekt dan ook een pijnlijke conclusie.
"We kunnen niet aan de tijden van McLaren komen. Ik denk dat we er twee of drie tienden achter liggen. Ik denk dat het maximale voor morgen rij twee is", zo vertelt hij tegenover Motorsport Magazin. Verstappen kwam aan het einde van de tweede sessie ook pas laat de baan op, waardoor hij minder tijd had voor zijn longrun.
Hoe kijkt Marko daar naar? "De snelste ronde van hem was een 1:21.5, en dat zit precies drie tienden van de snelste ronde van Norris af. Maar we denken dat we morgen (zaterdag) voor een betere afstelling kunnen zorgen." En hoe kijkt de Oostenrijker dan naar Ferrari? "Zij zijn ook snel, zeker Charles Leclerc. Achter McLaren zal het heel krap worden tussen Mercedes, Ferrari en wijzelf."
Het viel bovendien op dat Verstappen en Lawson met verschillende configuraties reden, ook wat betreft de neus. Is het al duidelijk welke de beste is? "Nee. De gegevens zullen worden geanalyseerd en dan beslissen we wat we morgen op de auto zetten."
Als er vervolgens op de man af wordt gevraagd of Lawson met een andere specificatie reed dan Verstappen, reageert Marko als volgt. "Nee, ze waren met min of meer hetzelfde op pad. En Liam moet je vergelijken met Kimi Antonelli. Het is ook zijn eerste keer hier en ze zijn gelijk qua tijden."
Bij winst van Verstappen of een andere favoriet in Australië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Maxchar
Redbull wist voorgaande jaren altijd een stap te maken van vrijdag op zaterdag en MCL een stuk minder. Hopelijk is dat nu ook weer zo, maar ik denk het niet 😕🙈 Hopelijk morgen regen en dan maar zien.
LaroserieI1962
Zo verrassend is het allemaal niet echt. Dit wist RBR en het publiek vorig jaar al dat de auto niet meer meekan met de concurrentie. Tja, als je dan je autootje in de winter niet echt verbetert dan zal je toch echt genoegen moeten nemen met deze uitslagen. Dus huilen is niet echt terecht.
Frank Greve
Dit is uiteraard wat elke neutrale duider van de sport al zag aankomen. RBR ver achter de andere topteams. De terugval vorig seizoen en de complete leegloop van topmensen hebben dit al aangekondigd.
MJ1984
Ondanks dat het een vrije training betrof, moet je je als RBR toch best wel schamen dat beide VCARB's voor de RBR's eindigden. Als dit morgen tijdens de kwalificatie weer het geval zou zijn, moeten er per direct koppen gaan rollen daar.
Harry Akkerboom
De VCARB,s hadden minder brandstof aan boord vandaar het verschil zij Marko,ondanks dat ziet het er slecht uit voor Redbull.
Chiu
MJ1984…..Daar schiet je op dat moment niets mee op…… Daar wordt de bolide niet sneller van .
Dit bericht is aangepast op:
Jan van Dijk
Als we nu eerst eens allemaal de verwachtingen wat gaan bijstellen, niemand wordt zo maar even 5x wereldkampioen, Max is 4 voudig kampioen, dat is al een wereldprestatie. Er zijn er meer die graag die titel willen, getalenteerd zijn en een snelle auto hebben, het enige wat we mogen verwachten is een spannend seizoen met veel strijd en controverse, want ook dat hoort erbij. Ik heb er zin in!
Peet Bekkers
Die controverses mogen wat mij weg blijven, voor de rest ben ik het helemaal met je eens, fijn dat iemand hier ook eens zinnige dingen schrijft! ;-)
Jan van Dijk
Haha, zonder controverses hebben we hier een stuk minder neer te pennen, het houdt ons een beetje van de straat 👍
Regen_Rijder
Helemaal mee eens. Geen schande om de 5e op rij niet te halen. Zeker nu het veld zo dicht op elkaar zit.
Peet Bekkers
😂
Regen_Rijder
Met alle respect maar Red Bull heeft toch meer de reputatie om achter de feiten aan te lopen dan erop vooruit. Het is niet pessimistisch bedoeld maar Red Bull is zichzelf een beetje aan het indekken voor een minder seizoen. Ze , en met name Helmut Marko, liepen vorig jaar te roeptoeteren dat de problemen met de auto in Austin opgelost zouden zijn. Dat werd al snel afgezwakt. Nu met de winterstop er tussen klinkt Verstappen zelf ver van enthousiast. Ze hebben die auto's dusdanig verprutst dat ik er de 1e 6 races niet veel van verwacht. Als je nu al met de 1e race op regen hoopt klinkt dat verre van overtuigend. Dit wordt tot Mei aankwakkelen voor Red Bull. Ik hoop van niet en dat ze iedereen daadwerkelijk op een verkeerd been zetten maar Max trekt zelf een gezicht dat boekdelen spreekt. Voorgaande jaren klonken ze veel optimistischer dan nu dus er is echt wel wat mis met die auto. Soms vraag ik me af of ze niet beter de wagen kunnen pakken waarmee ze in 2023 van start gingen en daar weer verder op door borduren. Ze zullen zaken snel opgelost moeten krijgen anders wordt het zwaar. Wel super spannend maar a.u.b. niet als vorig jaar. Wat een fiasco was dat vanaf April zeg. We gaan het zien. Voor hetzelfde geld valt Max weer uit net als vorig jaar. You never know.
Harold9999
Haché kan het gewoon niet zonder de supervisie van Newey.
Pax1962
Kan het zo zijn dat de Honda motor niet meer krachtig genoeg is? Ik hoor daar niemand meer over.
Regenracer
Dan vraag ik me af of Max die 2 a 3 tienden niet weg kan rijden met zijn ,wat velen zeggen , buitenaartse talent ???
F1toMax
De RB20 was een auto met een marginale window waarin die het goed deed. De RB21 is een door ontwikkeling hiervan, met de hoop dat het window groter werd. Dan heb je nog steeds een doorontwikkeling van een minder goed concept. De McLaren is een doorontwikkeling van de RB19. Datgene waarvan RBR zei:" daar zat geen ruimte meer in".