Red Bull Racing besloot om niet alleen de afstelling aan te passen bij de auto van Max Verstappen voor de Grand Prix van Brazilië, maar ook de motor. De viervoudig wereldkampioen kende een zeer teleurstellende kwalificatie en zette zijn Red Bull RB21 op P16 neer, waarna dus de nodige wijzigingen volgden. Wat betreft de wissel bij de motor plaatste McLaren-teambaas Andrea Stella de nodige vraagtekens.
"Als ik eerlijk ben, zit je met dit soort motorwissels ook wel op het randje van wat de reglementen toestaan. Ik zou namelijk graag willen begrijpen of de kosten van deze nieuwe motor ook onder de cost cap vallen. Als de motoronderdelen namelijk werden verwisseld wegens performance-redenen, zou dat onder de cost cap moeten vallen", aldus Stella na de race in Brazilië tegenover onder meer RacingNews365.
"Laten we even afwachten of dat het geval gaat zijn. Het is natuurlijk niet zo dat ik dat kan zien; dit is volledig een zaak voor Red Bull. Maar dit is wel de reden waarom wij het niet zouden doen: de kosten voor de nieuwe motor zouden onder de cost cap komen te vallen."
Marko verklaart keuze voor nieuwe motor Verstappen
Als Red Bull-adviseur Helmut Marko wordt geconfronteerd met de uitspraken van Stella, dan geeft hij een duidelijk antwoord. "Geen zorgen, we voldoen volledig aan de reglementen", zegt hij in Las Vegas tegenover onder meer RacingNews365. Daarna verklaart hij de keuze voor de nieuwe krachtbron.
"Om vanuit de pitlane te starten; dat was voor ons de oplossing om de afstelling te veranderen. En we hebben van deze gelegenheid gebruikgemaakt om ook de motor te vervangen." Volgens Marko is er dan ook geen grijs gebied en is er geen probleem met de cost cap.
Als een van de journalisten zegt dat McLaren zich nergens zorgen over hoeft te maken, reageert de Oostenrijker als volgt. "Oh, en wij hoeven ons geen zorgen te maken!"
Meest gelezen
In dit artikel











Praat mee!