In de sprintrace zouden de coureurs op zaterdag een race van 30 minuten rijden, waarbij de nummer laatst in het WK van poleposition mocht starten. Op basis van de WK-stand zou het veld van start gaan, met de WK-leider op de laatste positie. Het idee was dat er een spectaculaire inhaalrace voor de toppers voor nodig was om een zeer goede startpositie voor de race van zondag te veroveren. Spanning, sensatie en onvoorspelbaarheid. Het idee kon op veel sympathie rekenen van diverse teams en coureurs, maar niet van Mercedes. Red Bull-adviseur Helmut Marko omarmde zelf het experiment: "Als je iets wil proberen moet je dat nu doen. Het is toch al een gek seizoen." Marko weet wel waarom Mercedes dat niet deed: de angst om het af te leggen tegen Verstappen en de controle over de race te verliezen: "Ik denk dat Max Verstappen een betere inhaler is dan Lewis Hamilton. Hij is dit soort dingen gewend en daarom stemden wij voor. Ik weet dat Mercedes tegen stemde. Hun strategie is om de race vooraan te beginnen en ze willen alles onder controle houden. Zich van achteren naar voren vechten is onbekend terrein voor hun", aldus Marko in gesprek met Auto, Motor und Sport.
Meest gelezen