Helmut Marko blikt in gesprek met Motorsport Magazin vooruit op de tweede seizoenshelft. Welk team wordt de grootste concurrent van Red Bull en Max Verstappen? Een lastige vraag, moet Marko toegeven. "Als we achter ons naar onze concurrenten kijken, dan is het moeilijk te beoordelen. Ze wisselen elkaar namelijk steeds af. De ene dag is het McLaren, dan weer Ferrari, vervolgens Aston Martin of Mercedes. Geen van die teams zit constant op de tweede plek achter ons. Dat verklaart waarom het gat in het kampioenschap ook zo groot is." Als hij toch een concurrent voor Verstappen en Perez moet uitkiezen, valt zijn keuze op de Silver Arrows. "Statistisch gezien zou Mercedes het eerste team moeten zijn die ons in gevaar kan brengen. Bij McLaren zagen we een stijgende trend, maar we hadden in de laatste race voor de zomerstop meer verwacht, aangezien circuits met snelle bochten hun sterke punt zijn. Ferrari heeft ook wat circuits waarop ze beter zijn, maar tot op heden hebben we ons nog niet bedreigd gevoeld voorafgaand aan een race."
GP Singapore?
Als er nog een race is die roet in het eten van een perfect Red Bull-seizoen kan gooien, dan is het misschien de GP van Singapore. Vorig jaar ging het daar voor Verstappen mis en kwam hij niet verder dan enkele WK-puntjes, nadat hij op zaterdag een desastreuze Q3-sessie beleefde. Als Marko naar het circuit wordt gevraagd, erkent hij dat het een bijzondere is, maar toch heeft Red Bull volgens de adviseur niets te vrezen. "Singapore is op het eerste gezicht een beetje zoals Monaco, omdat inhalen erg lastig is. Vorig jaar was Verstappen de snelste in de kwalificatie, maar ging het mis in de kwalificatie toen hij zijn ronde af moest breken en er niet genoeg brandstof aan boord was voor een volgende ronde. Als Max die ronde had afgemaakt, had hij minstens op de eerste rij gestaan. Dit jaar waren we in Monaco goed en tot op heden is onze auto op elke baan tijdens zowel de race als de kwalificatie competitief geweest." Of kan de betrouwbaarheid nog de spelbreker zijn? Verstappen wisselde immers al een keer te veel zijn versnellingsbak. Toch maakt Marko zich ook daar geen zorgen over. "De wissel van de versnellingsbak bij Max kwam min of meer door schade die we eerder in het jaar hadden opgelopen. Dat kwam niet door het ontwerp, maar door buitengewone omstandigheden. Als je dan op het juiste circuit wisselt, waar je relatief goed in kan halen, dan is er geen gevaar."
Meest gelezen