Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Helmut Marko

Marko wijst mogelijke samenhangende factor aan voor catastrofe Verstappen

Max Verstappen werkte een dramatische kwalificatie af in Brazilië. Dat werd vooral gelinkt aan de radicale aanpassingen in de setup, maar adviseur Helmut Marko wijst een samenhangende factor aan die het er ook niet makkelijker op maakte.

Marko Austin
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Max Verstappen werkt tot dusver een dramatisch weekend af in Brazilië. Dat ging in aanloop naar de kwalificatie van kwaad tot erger, nadat het team besloten had de afstelling overhoop te gooien. In die kwalificatie kwam Verstappen niet verder dan de zestiende positie, een resultaat dat op zichzelf al erg genoeg is.

Nog erger is echter het feit dat niemand lijkt te weten waar het probleem zit. Verstappen, teamadviseur Helmut Marko en teambaas Laurent Mekies lieten allemaal een soortgelijk geluid horen: er is iets mis, maar de vraag is vooralsnog wat dat dan is.

Ook Marko concludeert in gesprek met ORF dat dit inderdaad volledig de verkeerde kant op ging, maar wijst wel naar een mogelijke factor die samenhangt met het probleem waar Verstappen al over sprak: een gebrek aan grip. "Achteraf gezien is iedereen altijd slimmer, dus als je het zo bekijkt hebben we inderdaad teveel risico genomen." 

"Maar misschien had dat ook wel iets te maken met de bandentemperatuur. Dat moeten we nog in detail gaan analyseren, maar in theorie zou dat inderdaad kunnen. Maar ja, dat hij er vervolgens zo ver naast komt te zitten, had echt niemand verwacht."

Geplande aanpak van Red Bull

Aan het einde van Q1 bleek ook dat de wanhoop toe begon te nemen. Verstappen reed op een verder lege baan alleen rond, maar wist zelfs in schone lucht én op nieuwe banden zijn tijd niet te verbeteren. Als laatste redmiddel probeerde hij zijn banden nog twee ronden lang te koelen, om vervolgens nog een laatste keer aan te zetten. Dat mocht echter ook niet baten.

Toch was dat koelen wel een geplande aanpak, benadrukt Marko. "Dat was wel zo gepland. Maar het probleem was gewoon dat er geen grip was, ongeacht de dingen die we probeerden. En wat moet je nog veranderen aan een auto, als de banden niet de nodige grip bieden?", vraagt de adviseur zich hardop af. 

Praat mee!

x
Live Race Formule 1 GP Brazilië 2025