Het seizoen van 2026 komt eraan, en het belooft een druk jaar te worden voor de teams en coureurs. De nieuwe reglementen worden namelijk geïntroduceerd, en dat is nogal een klus. Daar komt een nieuw chassis bij kijken, maar ook een volledig nieuwe motor. Met name die laatste uitdaging is een belangrijke voor sommige teams, want sommigen bouwen voor het eerst een eigen motor.
Dat geldt ook voor Red Bull Racing, waar in samenwerking met Ford voor het eerst aan een eigen krachtbron wordt gewerkt. Vanuit de Oostenrijkse renstal komen al wel wat positieve geluiden, al is het de komende maanden nog koffiedik kijken wat de onderlinge verhoudingen met de concurrentie betreft. Maar volgens adviseur Helmut Marko heeft Red Bull reden tot optimisme.
"Intern zijn we blij, maar we weten net als de anderen niet hoe de cijfers van de concurrentie eruit zien. Het gaat niet alleen om de verbrandingsmotor, maar ook om de brandstof, de batterij, en de hele auto an sich. Dat is denk ik ook wel het grote voordeel voor ons", zo wordt Marko geciteerd door Autosport.
Dat grote voordeel is er alleen niet zomaar een. Marko noemt geen namen, maar uit zijn woorden blijkt wel dat hij wijst op een specifiek iemand: "De coureur met slim zijn en goed omgaan met het vermogen dat de batterij levert. En er is één coureur die snel kan denken én snel kan rijden. Dat zou dus een voordeel moeten zijn."
Berg om te beklimmen
Paul Monaghan, hoofdengineer van Red Bull, bekijkt de situatie vanuit een iets ander perspectief. Op een vraag over de complexiteit van de nieuwe reglementen, is zijn antwoord tegenover onder meer RacingNews365 duidelijk: "Het is enorm en overvloedig, dat zijn de twee voor de hand liggende woorden om dit samen te vatten."
"Sommige dingen staan al helemaal vast. De motoren zijn bijvoorbeeld al in productie, evenals een aantal onderdelen voor de auto. Het blijkt wel heel lastig zijn om het voor elkaar te krijgen dat de auto betrouwbare rondjes rijdt in een simulatie, maar hoe je het ook wendt of keert, we zullen klaar zijn voor de eerste test in Barcelona."
Dat geldt alleen ook voor de concurrentie, weet Monaghan. "Dat zal ieder ander team ook wel zijn. Tot in hoeverre precies, moeten we nog afwachten. Maar vanaf dat punt wordt 2026 echt een berg om te beklimmen, al is dat hetzelfde voor iedereen. Wij kunnen de top als eerste bereiken, maar het kan ook zijn dat anderen daar al staan voor wij daar aankomen."
"Dat hoort bij de sport. Er is geen vaste uitkomst, het is allemaal nog onbekend. Maar we denken dat we competitief kunnen zijn volgend jaar. Ik denk dat we een goede auto zullen hebben, met een goede motor. We hebben ook geweldige coureurs, dus we gaan zien hoe we het er vanaf gaan brengen."
Verstappen heeft Norris in het vizier. Kan hij in Qatar verder inlopen? Als de Nederlander op het podium finisht krijg je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 x jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel








Praat mee!