Ik begon de Formule 1 weer actief te kijken in 2015. In die jaren voltrok zich altijd een duidelijk patroon: aan het begin van het seizoen zeiden Lewis Hamilton en Mercedes altijd dat ze het niet zeker wisten, dat de auto erg wispelturig was, dat dit het moeilijkste jaar van hun leven zou worden, maar richting het einde van het seizoen hadden ze dan toch beide titels overtuigend binnengehaald.
Waarom stip ik dat nu aan? Omdat de namen anders zijn, maar het scenario niet heel erg lijkt te zijn veranderd. Max Verstappen heeft dit seizoen elke gelegenheid aangegrepen om te zeggen hoe slecht hij en Red Bull er wel niet voorstaan, maar intussen zit hij nog steeds stevig in de top van het kampioenschap. Het is iets wat in de racewereld bekendstaat als 'sandbaggen': doen alsof het er allemaal heel dramatisch voor staat, en dan in de kwalificatie en race de zandzakken van de auto afhalen en toch naar voren rijden.
De McLaren-coureurs zijn op dit moment niet mijn concurrenten
Even een bloemlezing van de citaten van Verstappen dit jaar. In Australië zei hij tegen Viaplay dat ze blij mochten zijn als ze Q3 haalden in de kwalificatie. Verstappen zette uiteindelijk de derde tijd neer en werd tweede in de race. In Japan zei Verstappen dat hij sowieso vijfde of zesde zou staan in de kwalificatie. De Nederlander had poleposition en won de race.
In Bahrein trok Verstappen het wat breder en zei hij dat het geen nut had om over de titelstrijd te praten omdat hij niet in de buurt van McLaren zat. Een dag later deed hij daar nog een schepje bovenop en stelde hij zelfs expliciet dat hij op dat moment niet meedeed voor de titel. Op het moment dat Verstappen dat zei stond hij tweede in het kampioenschap met slechts één punt achterstand op Lando Norris.
In Jeddah gaf Verstappen voor de kwalificatie aan dat hij sowieso achter McLaren stond en zeer waarschijnlijk ook achter Mercedes en Ferrari. En ook daar weer behaalde Verstappen poleposition. Hij eindigde de race als tweede, al had hij een serieuze kans om ook daar weer als winnaar uit de bus te komen.
Anderen bekeken ook:
Temperamentvol
Ik zal niet beweren dat die RB21 per se een goede auto is. Liam Lawson en Yuki Tsunoda zijn beiden capabele coureurs en ze hebben allebei (in verschillende mate) ontzettende moeite met deze wagen. Maar de realiteit is ook absoluut niet zo apocalyptisch als Verstappen het graag laat lijken. De auto is misschien niet zo goed als waar Verstappen in 2023 mee reed, maar hij is nog steeds beter dan de Mercedes en de Ferrari en een beetje slechter dan de McLaren.
Het probleem is alleen dat die auto erg moeilijk te besturen is, zoals Tsunoda, Lawson en Verstappen allemaal meerdere keren aan hebben gegeven. Maar als je die auto dan aan de praat krijgt, dan is hij overduidelijk goed genoeg voor podiums, poleposition, en zelfs de overwinning. En laat Verstappen nou net dusdanig ongekend goed zijn dat hij die auto best vaak aan de praat weet te krijgen.
Dus, waarom dan dat sandbaggen? Waarschijnlijk om dezelfde reden dat Hamilton het deed: hoe slechter de auto lijkt, hoe indrukwekkender jouw eigen prestaties achter het stuur lijken. En laten we duidelijk zijn: Verstappen is een ontzettend indrukwekkende coureur. Maar er zit een limiet aan hoe vaak je kan suggereren dat je in een barrel rijdt voordat we ons eens af moeten gaan vragen: is die auto eigenlijk wel zo slecht? Of is dit gewoon een temperamentvolle maar snelle frontrunner?
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Maxitaxi
Nou volgens mij is max niet iemand die het nodig vindt om zijn prestatie groter te laten lijken. En dat de auto nog redelijk goed is in max zijn handen kan inderdaad wat zeggen over de auto maar misschien ligt het toch meer aan max zijn handen en voetje. Ps ik denk dat geen enkele coureur op de grid op 8 punten zou staan van Piastri
Dit bericht is aangepast op:
Toeschouwer
Het is altijd mogelijk om een goede prestatie te bekritiseren echter hecht ik meer waarde aan het respect en lof van experts zoals teambazen en (voormalige) F1 coureurs. Als de RB echt een kanon zou zijn, zouden zijn teamgenoten, zeker gezien hun kwaliteiten, ook wel eens richting podium kunnen rijden.
Sientje
Precies…begin 2023 zagen al die analisten bijna Perez nog als kampioen’s kandidaat na 6 races. Toen begon je vanaf Monaco al de zwakke plekken van de auto te zien…met als diepte punt Singapore 2023. Max haalde nog de ene overwinning na de andere…maar was die auto wel zo dominant. Ook vorig seizoen hebben we Max al zien vechten met de auto vanaf Miami. En ik geloof echt niet dat Max het type is om de auto te downplayen om zichzelf beter te laten lijken…ik vind dat een hele belediging voor de kwaliteiten van Verstappen in dit artikel.
Dit bericht is aangepast op:
Wimpie-F
Waar onze columnist aan voorbij gaat, is het feit dat Max al in '23 kritisch was over bepaalde punten van de auto. Dit werd vorig jaar nog duidelijker en de window waarin de auto goed kon presenteren steeds kleiner. Voor dit jaar is het probleem niet opgelost, daar zit de pijn in. De auto is wel sneller maar heeft hierdoor wel meer last van balans problemen, dat veroorzaakt ook de banden problemen.
feertje
Ik vind het een goed stuk. Als je een race kunt winnen (bijna 2) dan is die auto echt zo slecht nog niet. Natuurlijk haal Max meer uit een auto dan dat een ander dat had gekunt, maar hee zeg.. daarom ben je wel 4x WDC.
Cleanprof1
Helemaal mee eens, maar ja de heren journalisten schreven liever dat de auto slecht was, en Max daardoor wegging bij Redbull. Nu dat verhaal is uitgemolken en Max toch bij Redbull blijft en meedoet om de winst, moet je iets anders gaan schrijven .
Sientje
Laten we eerst eens afwachten of hij mee kan doen over een aantal races om de titel.
Jan van Dijk
In de handen van Max is de RB op [sommige ] circuits de tweede auto, maar als je verstand hebt van racelijnen [heb ik niet maar ik luister veel naar Peter Windsor ] dan kun je zien dat hij handen vol werk heeft om hem de bocht door te wurmen, ze rijden tegenwoordig maar met minder downforce om op de rechte stukken wat goed te maken van de achterstand opgelopen in de langzame bochten. Natuurlijk zijn wij allemaal bezig met Max en RB maar bij Ferrari en MB zijn ze net zo hard bezig om de auto goed te krijgen voor alle verschillende circuits maar heb ik het idee dat Max en zijn team daar gewoon net even wat beter in zijn. En de McLaren gaat gewoon makkelijk hard op bijna elk circuit, dan kan Norris wel tegensputteren maar dat is gewoon een feit.
Cleanprof1
Natuurlijk moet Max zijn afstelling aanpassen aan zijn rijstijl en de baan. Maar weet je, dat doen alle coureurs in iedere raceklasse. Daarom laten ze ook vaak kaartjes zien, waar de snelheid van de ene coureur op de baan ligt, en op welk deel de andere sneller is. Zo komen zetten de perfecte ronde.
Peterboog
Als Verstappen zich beter wil voordoen, dan zal hij zeggen als hij dan wint dat het nog steeds een waardeloze wagen is. Maar hij prijst dan zijn auto als het goed gaat. Laten we blij zijn dat zijn wagen zo wispelturig is want dat houdt de spanning erin. En dat is goed voor de kijkcijfers
Hamil_Ton
Wat een waardeloze column. De conclusie stond alvast voordat hij geschreven werd maar een fatsoenlijke onderbouwing voor zijn stelling ontbreekt.
Richard Welling
Wat een waardeloos stuk schrijven. Zo kan je elke stelling wel recht praten. Als je naar de auto wil kijken kijk je waar ze staan op de constructeurs lijst. Als je naar de rijder wil kijken kijk je naar het verschil tussen de 2 rijders met dezelfde auto.
too-hip-to-hop#22570
Met het verschil dat Valiri Bottas vrijwel altijd nr 2 werd en elke teamgenoot van Max altijd vrijwel altijd veel minder presteert. Daarom gaat het hele verhaal in dit artikel niet op.
Frans Van Oudkerk
Je kunt niet meer uit een auto halen als er in zit, net zo min als je 1,2 liter uit een 1 literfles kan halen. Max weet de potentie van de auto beter te vinden dan zijn teammaats, waardoor ik mij kan vinden in de analyse van de columnist. Die auto is niet slecht. Hooguit lastig om zo af te stellen dat de potentie kan worden benut.
Brum
Help me even, in welk jaar had de teamgenoot van Hamilton na 4 races 2 punten gescoord?
Bobin_F1
Het vergelijk met Mercedes slaat nergens op. Daar werd met zandzakken gestrooid terwijl de auto super dominant was. Beter het sandbaggen van McLaren vergelijken met de Mercedes van Hamilton toentertijd.
richard-g#72009
Tja als je dit sandbaggen noemt is het wel duidelijk hoe weinig je van F1 weet^^
Michel.Vaillant
De analyse klopt in zijn geheel niet. We zien bij nagenoeg alle VT's hoe Max aan het struggelen is om zijn auto in balans te krijgen. We zien ook hoe de monteurs bezig zijn om de juiste afstelling te krijgen. We zien het zelfs tijdens de kwalificaties dat de auto na elke ronde steeds beter wordt. Nee ik geloof zeker niet dat RB en Max aan het sandbaggen zijn en dat de zorgen om de auto best heel groot zijn. Alleen wat de schrijver hier vergeet dat de zorgen om de juiste afstelling bij andere teams net zo groot zoniet groter zijn. Maar als je slechts focussed op RB en voor de rest niet om je heen kijkt lijkt alsof RB het zo slecht niet doet.
Dit bericht is aangepast op:
Mairlwd
Wat een ongelooflijk slecht stuk is dit zeg. Als er iemand is die realistisch is dan is het Max wel. Hij heeft ook heel duidelijk aangegeven dat de auto hem de afgelopen race positief verrast heeft. Het hele team had dit niet verwacht, dit heeft niets met sandbaggen te maken maar meer met verwachtingspatronen. Daarnaast denk ik dat Max niet te hoog van de toren wil blazen om het team scherp te houden. Het sandbaggen zie ik juist meer bij Lando, Ik denk dat Max van zichzelf een beetje terughoudend is.
Sientje
Ik ben het helemaal met je eens…met elk woord. 👏🏼👏🏼👏🏼
Hans Keller
Als je geen zinnige dingen meer kan bedenken om daarvan kond te doen laat je toetsenbord dan met rust.
Rubbererobbie
Kijk 10 jaar geleden was Maxie nog een beetje groen, de pers en medianin de F1 is wel wat anders dan een journalist die na het Karting een interview wil. Nu 10 jaar verder weet Max natuurlijk uitstekend met de media om te gaan, dus dat sandbaggen heeft hij uiteraard in de afgelopen 10 jaar ook geleerd. En dat hoort ook zeker bij de sport. De RB21 is zeker niet de beste auto van de grid, en vanuit alle hoeken van het Red Bull kamp klinken deze geluiden, Perez, Lawson en Tsunoda kregen het tot nu toe niet voor elkaar om in de buurt van Verstappen te komen. Yuki heeft 2x een top 10 kwalificatie gedaan, maar het gat met Verstappen was groot. Dat zie je bij geen enkel ander team, dat 2 coureurs zover uit elkaar liggen. Dus de RB21 is op zich niet heel slecht, maar Max weet er met zijn kwaliteiten wel alles uit te halen. Kan hij dit dan ook bjj een ander team? Dat denk ik zeker wel, maar het zal ook een periode van gewenning zijn. Als je 10 jaar lang met heel veel dezelfde mensen in een team werkt krijg je een band met elkaar. Max en RBR hebben veel aan elkaar te danken. Dan ben je als coureur ook gemotiveerd. Lewis had die band met Toto en het team van Mercedes, nu zie je dat die band wat minder hecht is bij Ferrari en is hij wat minder gemotiveerd. Het is dus niet alleen de auto of de coureur en zijn kunnen of het sandbaggen. Er komt zoveel bij kijken.
JackieStewart
Het is dat de journalisten van RN365 geen minnetjes kunnen scoren want dit is natuurlijk tegen het zere been van de fans. Ik kan me in dit verhaal goed vinden, de RBR is snel maar ook lastig af te stellen. Daar moet de coureur met zijn team een oplossing voor vinden. En dat lukt ook nog menigmaal dus er is helemaal niks aan de hand.
Pieps Beerendonk
Volgens mij bedoelt Verstappen gewoon dat de pure snelheid lager ligt dan bij anderen, dat de banden sneller oproken dan bij anderen en dat het window niet alleen heel klein, maar ook nog onvoorspelbaar is. Verstappen doet niet aan sandbaggen, maar is gewoon realistisch.