De afgelopen jaren was de kwalificatie steeds de achilleshiel van Red Bull. Concurrenten Ferrari en Mercedes schroefden het vermogen van hun motoren op tijdens Q3 en lieten Verstappen en Ricciardo kansloos. Vaak was de derde startrij het maximale, maar hier moet verandering in komen vanaf de GP van Oostenrijk. Renault experimenteerde in Frankrijk voor het eerst met de party modus, die nu ook voor Red Bull beschikbaar is, zo meldt Helmut Marko. "We hebben deze functie in Frankrijk nog niet gehad, door technische en logistieke redenen. We hebben een goed gesprek met Renault gehad, zodat we nu dezelfde updates hebben in Oostenrijk." "Ons is toegezegd dat dit hier het geval is en daarmee is dat opgelost", laat Helmut Marko aan Motorsport-Magazin weten. Remi Taffin van Renault legt uit wat er veranderd is. "We weten hoe we de extra performance uit de motor kunnen halen. Dat is een kwestie van geven en nemen. Je geeft iets van de levensduur van de motor op in ruil voor meer vermogen. Dat is een afweging die je moet maken."
Helmut Marko weet nog niet hoeveel tijdwinst de party modus op gaat leveren. "Het is nog even afwachten of de nieuwe modus zo effectief is als die van Ferrari of Mercedes." Met een betere kwalificatiemodus moet het volgens Marko mogelijk zijn om mee te strijden voor de overwinningen: "De kwalificatie was ons grote probleem. De snelheid tijdens de races was altijd goed. Als we erin slagen om tijdens de kwalificatie een paar posities te winnen dan doen we overal mee voor alle drie de treden van het podium."
Meest gelezen