Het duurde welgeteld tien minuten voordat Max Verstappen zichzelf met zijn eerste vliegende ronde bovenaan de tijdenlijst meldde, om die ook aan het einde van de rit in handen te hebben. Hij begint zijn sessie met een run op softs, dus dat heeft 'm er zeker bij geholpen. Lange tijd is hij ook daadwerkelijk de enige op de zachte banden. Het duurt twintig minuten voordat we meer softs gaan zien, maar George Russell geeft daarop bijna zeven tienden toe. Daarop is hij bijvoorbeeld nog altijd vier tienden langzamer dan Charles Leclerc op medium.
Maar dan volgen de wisselingen elkaar in rap tempo op, tot het moment waarop Lando Norris Max Verstappen met twee tienden van een seconde voorbij gaat. Niet veel later gaat Charles Leclerc nog sneller, maar het antwoord van Verstappen volgt op een nieuw setje softs. Hij pakt een marge van drie tienden.
Sergio Perez lijkt er wederom niet helemaal aan te pas te komen in de andere Red Bull. Gaf hij in de ochtend 1,3 seconde toe, ook nu is die marge met een dikke seconde ruim.
Verstappen wisselt in de tweede helft van de sessie zijn softs in voor de testband van Pirelli, de C2 voor 2024. Hij doet dat op het moment dat veel anderen een racesimulatie afwerken. Hij is daar gemiddeld zo'n drie à vier tienden sneller op dan bijvoorbeeld Leclerc op medium banden (de reguliere C2). Net als eerder vandaag is iedereen lekker productief, problemen worden er niet gerapporteerd.
Opvallende namen zijn die van Perez en Lewis Hamilton. De Mercedes-coureur vindt zichzelf terug op P14, maar teamgenoot George Russell toont aan dat er meer snelheid in de Mercedes zit dan de zevenvoudig kampioen heeft (kunnen) laten zien. De sessie komt vroegtijdig ten einde als Pierre Gasly er op vrij knullige wijze van af gaat en de rode vlag wordt uitgehangen.
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Japan 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!