De laatste races is het stuivertje wisselen met betrekking tot racepace tussen Mercedes en Ferrari. In Zandvoort leek Mercedes de betere auto te hebben, in Monza kwam Ferrari enorm sterk voor de dag en in Singapore zagen de rondetijden van Mercedes - ondanks een (strategische) overwinning van Carlos Sainz - er erg goed uit.
In Suzuka waren de rollen wederom omgekeerd: Ferrari's SF-23 ging simpelweg wat beter dan de W14. De Italiaanse renstal heeft het gat naar Mercedes inmiddels flink verkleind en lijkt alles op alles te zetten om plaats twee in het constructeurskampioenschap te bemachtigen. En dat levert ze flink wat extra poen op.
Andrew Shovlin, technisch directeur bij Mercedes, voelt de hete adem van Ferrari in zijn nek, zo laat hij blijken tegenover onder meer RacingNews365.
Tekst gaat verder onder afbeelding.
'Het wordt krap'
"Ferrari heeft een update meegebracht. Daarnaast is het voor ons niet duidelijk waarom we niet goed presteerden in Japan. Er zijn dus te veel variabelen om precies te bepalen waar we staan. Het gat was niet groot in Suzuka. We kijken naar de dingen die we de resterende races beter kunnen doen, om zo beter te presteren."
Shovlin is realistisch, maar goedgemutst: "Het wordt krap, maar ik heb liever twintig punten voorsprong dan twintig punten achterstand."
Niet alleen binnen het constructeurskampioenschap, maar ook op rijdersgebied is het nog spannend bij de coureurs van zowel Mercedes als Ferrari. De gaten tussen de coureurs zijn relatief klein. Lewis Hamilton staat momenteel derde in het kampioenschap met 190 punten en staat daarmee veertig punten los van Carlos Sainz (plaats vijf, 150 punten).
Dat gat wordt opgevuld door Fernando Alonso - de Spanjaard is vierde in de pikorde met 174 punten, maar presteert de laatste tijd wat minder nu Aston Martin is afgezakt. Charles Leclerc staat zesde met 135 punten. George Russell bevindt zich op de achtste stek met 115 punten, evenveel als Lando Norris. Norris staat echter op plaats zeven omdat hij meer podiumplaatsen scoorde tot dusver dan zijn Britse conculega. Alhoewel er vanuit de F1 geen prijzengeld komt voor de coureurs, zullen er wel bonussen vanuit de teams aan een bepaalde plek in het kampioenschap zijn verbonden. Daarom zullen ook de coureurs zo hoog mogelijk willen eindigen.
Bekijk hieronder de volledige stand van het 2023 Formule 1 wereldkampioenschap.
Formule 1 stand 2023
Pos. | Coureur | Team | Punten |
---|---|---|---|
1 |
|
Red Bull Racing | 575 |
2 |
|
Red Bull Racing | 285 |
3 |
|
Mercedes AMG F1 | 234 |
4 |
|
Aston Martin F1 Team | 206 |
5 |
|
Scuderia Ferrari | 206 |
6 |
|
McLaren Racing | 205 |
7 |
|
Scuderia Ferrari | 200 |
8 |
|
Mercedes AMG F1 | 175 |
9 |
|
McLaren Racing | 97 |
10 |
|
Aston Martin F1 Team | 74 |
11 |
|
Alpine F1 | 62 |
12 |
|
Alpine F1 | 58 |
13 |
|
Williams Racing | 27 |
14 |
|
Scuderia AlphaTauri | 17 |
15 |
|
Alfa Romeo Racing | 10 |
16 |
|
Haas F1 | 9 |
17 |
|
Scuderia AlphaTauri | 6 |
18 |
|
Alfa Romeo Racing | 6 |
19 |
|
Haas F1 | 3 |
20 |
|
Scuderia AlphaTauri | 2 |
21 |
|
Williams Racing | 1 |
22 |
|
Scuderia AlphaTauri | 0 |
Pos. | Team | Coureurs | Punten |
---|---|---|---|
1 |
|
Verstappen & Pérez | 860 |
2 |
|
Hamilton & Russell | 409 |
3 |
|
Sainz & Leclerc | 406 |
4 |
|
Norris & Piastri | 302 |
5 |
|
Alonso & Stroll | 280 |
6 |
|
Gasly & Ocon | 120 |
7 |
|
Albon & Sargeant | 28 |
8 |
|
Ricciardo & Tsunoda | 25 |
9 |
|
Bottas & Zhou | 16 |
10 |
|
Magnussen & Hulkenberg | 12 |
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Japan 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!