Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

McLaren-coureurs pleiten voor zwaardere straffen na incident met Russell

Incidenten en straffen zijn ieder raceweekend opnieuw een gespreksonderwerp. Ook na afloop van de sprintrace in de Verenigde Staten ging het er weer over. Dit keer met dank aan George Russell, die Oscar Piastri buiten de baan inhaalde.

XPB 1247764 Hi Res
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Mercedes-coureur George Russell haalde gedurende de sprintrace Oscar Piastri buiten de baan in. De Brit vertikte het om de positie terug te geven en ontving daarvoor een tijdstraf van vijf seconden. Piastri en zijn teamgenoot Lando Norris zijn het niet eens met de manier waarop de FIA straffen uitdeelt.

"Ik keek niet echt naar hem omdat hij achter mij reed. In de herhaling zag ik pas dat hij naast de baan accelereerde en mij inhaalde. De vijf seconden straf maken wel iets van een verschil, maar zetten niet echt zoden aan de dijk", zegt Piastri, die verwijst naar het feit dat Russell zijn zevende plaats verloor aan Pierre Gasly, maar dankzij zijn manoeuvre wél weg konden rijden bij Piastri.

Later wordt Piastri de vraag gesteld of sommige coureurs wellicht bewust een actie doen waarbij mogelijk een straf volgt. Daarmee wordt het volgende bedoeld: als een coureur weet dat hij in een veel snellere auto zit dan zijn voorganger, kan hij er voor kiezen zijn rivaal op een niet toegestane manier in te halen, omdat hij meer dan vijf seconden weg zou kunnen rijden na de manoeuvre en daardoor geen last heeft van zijn straf.

Piastri: "Ik weet niet of ik zo ver zou gaan. Maar goed, ik vond deze situatie (met Russell, red.) vrij schaamteloos. Ik denk dat het terugwisselen van de posities de betere oplossing zou zijn. Zeker in een lange race hebben de coureurs met een snellere auto vaak weinig last van de vijf-seconden-tijdstraf."

"De penalty's dienen sowieso zwaarder te worden"

Lando Norris verdedigt zijn teamgenoot: "Wat ik een beetje stom vind aan dit hele gebeuren is dat het al zó vaak genoemd is in overleggen met de coureurs. George is er in Barcelona zelfs zelf over begonnen, omdat je daar eenvoudig de eerste bocht af kunt snijden en tijd kunt winnen. Hetzelfde gebeurde in het verleden in Rusland. We kwamen al snel tot de conclusie dat sommigen het expres doen. Om die reden werd er toen besloten dat wanneer je zoiets doet, je de positie terug moet geven. Maar hier is dat niet gebeurd. Er wordt niet consistent mee omgegaan en dat verbaast me."

Wanneer de Brit gevraagd wordt wat de juiste oplossing is, zegt hij: "De positie teruggeven. De penalty's dienen sowieso zwaarder te worden. Men komt veel te makkelijk weg met een hele hoop dingen. Als je iemand in de weg rijdt in de kwalificatie dan krijg je drie plaatsen gridstraf. Dat boeit de meesten niet eens. Hevigere straffen zullen ervoor zorgen dat dit soort dingen worden afgeleerd."

Ook interessant:

Verstappen hoeft zich ondanks zijn moeizame zege geen zorgen te maken

Daar is 'ie weer! De nieuwste RN365 F1-podcast. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk. Veel om over na te praten. De moeizame zege van Max, de diskwalificaties van Lewis en Leclerc en nog veel meer. Beluister 'm hieronder of via je favoriete podcastplayer.

Formule 1 GP Verenigde Staten 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
FIA CEO FIA legt functie neer