De nieuwe 'hypercar-regels' die vanaf het najaar van 2020 van kracht worden voor het World Endurance Championship (WEC), zetten de deur open voor een terugkeer van McLaren in de langeafstandsracerij. Het merk won de 24 uur van Le Mans in 1995 met de McLaren F1 GTR. Zak Brown, de CEO van McLaren Racing, laat aan diverse media weten dat er nog een besluit moet worden genomen over deelname, uiterlijk aan het eind van deze zomer. De Amerikaan ziet de 'Balance of Performance' (waarbij het tempo van auto's op basis van zaken als gewicht en vermogen wordt aangepast aan de concurrentie) als een nadeel. "Het is mooi dat Toyota en Aston Martin al hebben toegezegd, maar we willen ook tegen onze concurrenten zoals Ferrari, Porsche en Lamborghini racen. De meeste van die partijen zijn ook betrokken bij gesprekken daarover", aldus Brown, die tevens laat weten dat McLaren waarschijnlijk pas vanaf het tweede seizoen volgens de nieuwe regels in 2021 zou instappen. Gil de Ferran, de sportief directeur van McLaren, vult zijn CEO aan met het bericht dat Fernando Alonso (nu actief in het WEC en dus op Le Mans voor Toyota) één van de rijders kan zijn voor het nieuwe Le Mans-project van het sportieve merk. Ook huidige F1-coureurs Carlos Sainz en Lando Norris kunnen volgens De Ferran instappen.
Meest gelezen