Lando Norris en McLaren: het lijkt een niet te breken tandem. De Brit maakte in 2019 zijn debuut voor het team uit Woking en jaagde vorig seizoen voor het eerst op de wereldtitel. Norris ontwikkelde zich gestaag, waardoor ook de onderlinge relatie met McLaren flink is veranderd. Will Joseph, de race-engineer van Norris, legt het haarfijn uit.
"Er heeft een enorme verandering plaatsgevonden in hem én de manier waarop wij als team hebben moeten samenwerken", vertelt Joseph in een interview met RacingNews365. "Toen Lando tot het team toetrad, was hij een rookie. We kwamen met een ontwikkelingsplan om uiteindelijk ons doel en zijn doelstellingen te behalen. Dat moet je van jaar tot jaar veranderen."
Joseph legt uit wat hij bedoelt. "In het eerste jaar moet je ervoor zorgen dat je de basis op orde hebt. Je moet de regels kennen en zo min mogelijk fouten maken op dat vlak. Hij hoeft zich geen zorgen te maken over de afstelling van de auto en de details daarvan, want dat regel ik allemaal. Na verloop van tijd wordt hij zich steeds meer bewust van verschillende zaken, tot het punt waarop hij nu veel capabeler en bewuster is dan wij. Hij kan zo goed overweg met de auto nu hij dat inzicht heeft. Hij kan nu veeleisend zijn voor ons, terwijl wij vroeger veeleisender moesten zijn voor hem. De relatie is in die zin enorm veranderd."
Echter niet volledig, vervolgt Joseph. "Sommige basisprincipes zijn hetzelfde gebleven. Vanaf dag één hebben we gezegd dat we ervoor gaan zorgen dat we plezier hebben, want als het voor niemand leuk is, waarom zouden we het dan blijven doen?"
Vertrouwen
Wat betreft Joseph staat één ding centraal in de relatie tussen de coureur en engineer. "Vertrouwen is heel belangrijk. We moeten een relatie hebben waarin hij ons kan vertrouwen en andersom. Er worden dingen gezegd binnen onze kleine groep en Lando vertrouwt erop dat hij het te horen krijgt als we ongelukkig zijn over iets dat is gebeurd. Andersom weten we dat hij het ons zal vertellen als hij ergens ongelukkig over is."
"Dat is ongelooflijk krachtig als je een relatie opbouwt, omdat dat sterke vertrouwen ons in staat stelt om geen conflicten te hebben. Je kan interacties en de nederigheid hebben om te zeggen: 'we proberen het beste te bereiken en dit is hoe we het beter kunnen doen'. Vertrouwen is fundamenteel en daarom hebben we veranderingen doorgevoerd naarmate hij volwassener werd en meer ervaring kreeg met de auto, banden en circuits."
Joseph wijst op de ervaring van Norris. "Een coureur in zijn derde jaar is nog maar twee keer eerder op een bepaald circuit geweest in een F1-auto. Elk beetje ervaring telt en je hebt meerdere seizoenen nodig om die enorme hoeveelheid ervaring op te doen en om het grotere plaatje te kunnen zien. Dat begint zich geleidelijk uit te betalen, zoals we hebben gezien."
Bij een doelpunt voor PSV of Feyenoord, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
Sjon Noordt
Wat Norris irriteert en waar hij niet mee kan omgaan, is dat Piastri sneller groeit in het team dan hij en ook op de baan. Norris zat vorig jaar dichtbij het wk, nu zal hij er dubbel voor moeten vechten.
BMW_P85_V10
Inderdaad, vorig jaar was Max zijn opponent, nu mag Piastri en misschien zelfs Russell daartoe gerekend worden. Piatri gaat nu niet meer voor hem aan de kant als hij zelf een mindere dag heeft.
Monic Armiento-Hissink
Waarom zou hij ook, hij heeft inmiddels 3 overwinningen op zijn naam staan.
BMW_P85_V10
Als ik Norris soms zie, twijfel ik er aan hoe veel plezier hij werkelijk beleeft op het moment. Hij stapelt al zijn tegenslagen op en zeult ze met zich mee. Die ballast gaat ook mee in de auto, voor het gewicht doet het niks, maar het maakt wel een verschil.
Monic Armiento-Hissink
Hij krijgt er wel een zwaar hoofd van en dat speelt hem parten.
Broodkogel
Mentaal is hij niet zo sterk als Piastri. Die heeft de koelheid en doet het ook gewoon. Zoals zondag hij dat deed bij de start dat had Max ook gedaan in zijn positie. Het is een soort van instinct. Je hebt het of je hebt het niet. Het maakt ze mentaal in iedere geval sterker
Dit bericht is aangepast op:
Sjon Noordt
Ook al ben ik geen Nederlander meer en zeker geen oranje bloed. Natuurlijk gun ik Max wederom de titel , niet omdat hij Nederlander is. Gewoon om zijn kunnen en houden. Gedeelde 2/3 komt Piastri en Leclerc, 4/5 Antonellie/ . Hij moet nog een klein beetje groeien, maar hij zal zeker de rookie van het jaar worden. Misschien in de toekomst een Senna, Schumacher, Max. Piastri valt ook heel goed in die mogelijkheid.
Broodkogel
Ik denk ook dat Piastri en Antonelli dichtbij de manier en benadering van het autoracen van die van Verstappen komen. Zijn zeker jongens om in de gaten te houden en te volgen. Ze hebben ook die mentale weerbaarheid als het even niet gaat knop om blik op oneindig en de beuk erin. Ik hou daar gewoon van. Beter dan dat gejammer op de boordradio. Is voor mij ook verkeerde voeding voor de stewards😉
Jan van Dijk
Norris is nog steeds erg snel, niet voor niets vaak sneller dan Piastri in kwallie, maar het probleem is duidelijk, hij beschikt niet over de stalen zenuwen van Piastri en Max.
Cherokee
Het klinkt gek en toch is het zo: Norris is misschien sneller, maar Piastri is beter.
Monic Armiento-Hissink
Er komt meer bij kijken als alleen snelheid om kampioen te worden.
Job de Boer
Ik denk dat Norris qua pure snelheid sneller is dan Piastri, maar maakt teveel fouten en dan wordt die gefrustreerd. Voor Max hoop ik dat Norris de komende races geen fouten maakt en dat Piastri en Norris punten van elkaar blijven afsnoepen. Dat is voorlopig de enige kans dan Verstappen in de buurt blijft. Als de update in Spanje niet werkt, dan is het klaar en verwacht ik dat Verstappen en elkaar stort. Hij is nu elk weekend op meer dan 100% van zijn aan het presteren dat houd je niet vol met een slechte auto.