Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

McLaren verklaart kapitale fout met Piastri en Norris

McLaren zag tijdens de GP van Qatar een overwinning in rook opgaan, nadat het in de zevende ronde van de race beide coureurs buiten liet, terwijl de rest van het veld een pitstop maakte onder safety car-omstandigheden. Teambaas Andrea Stella verklaart waarom het team de trekker niet overhaalde.

Stella
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De crash tussen Nico Hülkenberg en Pierre Gasly tijdens de zevende ronde van de race in Qatar gooide de onderlinge verhoudingen behoorlijk overhoop. De timing van de safety car die volgde, was perfect voor de teams, maar niet iedereen maakte daar gebruik van. Beide McLaren-coureurs bleven namelijk buiten, terwijl de rest van het veld voor de 'gratis' pitstop koos.

Het bracht Oscar Piastri en Lando Norris in de problemen, want ineens hadden zij een groot nadeel ten opzichte van de rest van het veld. Piastri verloor zijn kans op de overwinning, terwijl Norris uiteindelijk niet verder kwam dan P4.

Andrea Stella probeert na de race de denkwijze van het team te verklaren. In gesprek met onder meer RacingNews365 legt hij uit waar de keuze vandaan kwam: "Achteraf gezien kunnen we stellen dat we met deze keuze 25 seconden zijn verloren; als het ware gaven we één pitstop weg aan de andere teams. We hebben die keuze bewust gemaakt", begint Stella.

Gepland scenario verliep anders

Stella gaat vervolgens verder in op de beslissing. Volgens de Italiaan ging McLaren uit van een scenario dat een paar seconden later niet uitkwam: "De reden was dat we na onze pitstop niet in het verkeer terecht wilden komen. Maar alle andere teams hadden, zoals gebleken is, een andere kijk op de situatie. Dat zorgde ervoor dat onze keuze om buiten te blijven uiteindelijk de verkeerde was."

Maar de overwinning ging niet alleen verloren door de verkeerde keuze tijdens de safety car: "Wat ik eerder al zei: Max Verstappen was ontzettend snel. Daarnaast was de bandenslijtage lager dan verwacht. Dat zorgde ervoor dat onze beslissing enorm werd bestraft. Oscar had de controle over de race en verdiende die te winnen, en daarnaast verloren we een zekere podiumplaats voor Lando."

Ook interessant:

Max Verstappen greep de laatste strohalm in de jacht op zijn vijfde wereldtitel in de Formule 1. Hij won de GP van Qatar, terwijl McLaren strategisch in de fout ging. Tim Coronel, Mike Hezemans en Joris Mosterdijk laten hun licht schijnen op het spektakel in Qatar, en kijken vooruit naar het ultieme titelgevecht in Abu Dhabi in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!

Nieuwe welkomstbonus: speel €10, krijg €30 Free Bets + 200 Free Spins!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Claim jouw bonus!

Praat mee!

Nooit meer iets van de Formule 1 missen? Dat kan! Zet met een druk op de knop de Formule 1-kalender van 2025 in jouw agenda. Gebruik de button hieronder om hem in de agenda van je smartphone of pc te plaatsen en mis geen seconde van het nieuwe seizoen!

+ Toevoegen aan agenda + Toevoegen aan agenda

We hebben ook een versie met alleen de race en kwalificatie.
klik hier voor deze versie en meer uitleg.

x
Breaking Dit is de nieuwe teamgenoot van Max Verstappen in 2026