Op vrijdag voorafgaand aan de Grand Prix van Mexico werd eindelijk bekend welke straffen Red Bull en Aston Martin kregen voor het overtreden van de financiële reglementen van 2021, tot grote opluchting van verschillende teams. Wekenlang was het onderwerp van gesprek of Red Bull en Aston Martin de reglementen hadden overtreden en wat ze dan precies fout hadden gedaan. Uiteindelijk bleek dat Red Bull het plafond had overschreden met 1,8 miljoen pond, waarvoor ze gestraft werden. De Oostenrijkse renstal kreeg een flinke geldboete en het team mag minder testuren draaien in de windtunnel. Aston Martin had een procedurefout gemaakt en werd minder hard gestraft. Zij kregen een 'kleinere' geldboete . Verschillende teams lieten hun mening horen over de gegeven straffen en diverse teambazen vinden dat iedereen dit nu achter zich moet laten. Aston Martin-teambaas Mike Krack en verschillende andere teambazen zijn blij dat de hele budgetcaprel nu eindelijk achter de rug is en zijn van mening dat men nu vooruit moet kijken. "Mijn eerste reactie is dat we blij zijn dat we dit hoofdstuk nu kunnen afsluiten", zo vertelt Krack aan de media, waaronder RacingNews365 . "Ik hoop dat de discussies over het kostenplafond voor 2021 snel eindigen. De samenwerking met de FIA was zeer goed, zeer open en transparant. En ja, de regelementen zijn zeer complex en die werden dan ook op verschillende manieren geïnterpreteerd." "Ik denk dat het belangrijk is om te benadrukken dat we altijd onder het maximum zaten. De FIA heeft de boete bepaald, die accepteren we en nu moeten we vooruit kijken."
"De FIA moet vanaf het begin controleren"
Ook AlphaTauri-teambaas Franz Tost is van mening dat het hoofdstuk van 2021 afgesloten moet worden, maar vindt dat er wat moet veranderen om herhaling te voorkomen. "De FIA moet de teams vanaf het begin, vanaf januari, controleren. Dat zei ik twee jaar geleden al toen we het budgetcapverhaal bespraken. Waarom? Omdat het reglement zeer, zeer ingewikkeld is en er ruimte is voor verschillende interpretaties. Daarom hebben de teams enige steun nodig en moet de FIA mensen naar de teams sturen om dit alles te controleren. (Als hier namelijk iets in misgaat, is het slecht voor het imago van de Formule 1 en voor de teams", legt Tost uit. Wekenlang was het het onderwerp van gesprek, zowel in de paddock als buiten de paddock. Voor Haas-teambaas Guenther Steiner kon het niet snel genoeg afgesloten worden: "Hoe sneller we er klaar mee zijn hoe beter. Het duurde naar mijn mening allemaal veel te lang."
Meest gelezen