Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
Quali za 13 nov
Race zo 14 nov
mex
Fallback flag
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
Fallback flag
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
rus Rusland
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 nieuws

Meesterontwerper Newey: "Ik veranderde de Formule 1"

Red Bull-ontwerper Adrian Newey is een van de meest succesvolle ontwerpers in de historie van de Formule 1. De Brit debuteerde in 1988 in de Formule 1 en sindsdien werden twintig wereldtitels behaald in auto's die door hem ontworpen zijn.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Adrian Newey stond aan het roer bij de topteams van Williams, McLaren en Red Bull waar hij uiterst succesvol was. De veelgeprezen Brit geldt als een van de mensen die een belangrijke rol speelde in de veranderende Formule 1-ontwerpen.

In 1988 debuteerde Newey in de Formule 1, nadat hij in de jaren daarvoor werkzaam was geweest in het Amerikaanse CART-kampioenschap, tegenwoordig omgedoopt tot IndyCar. In zijn lange carrière stond hij aan het roer van vele prachtige en succesvolle bolides, toch kiest hij een opvallende wagen als hem gevraagd wordt op welke auto hij het meest trots is.

"Dat is de Leyton House van 1988, daar ben ik het trotst op ondanks dat deze nooit een race won. Het was mijn eerste Formule 1-auto. Aan het einde van het turbo tijdperk, waarin de auto’s steeds groter en lomper werden. Het draaide allemaal om zoveel mogelijk vermogen, waarbij auto's een brede achtervleugel en brede sidepods hadden."

"We beschikten over een motor waarmee we 200 pk tekort kwamen, dus moesten we een efficiënte auto ontwerpen. Ik ging daarbij voor een erg compacte en smalle bolide. We probeerden daarbij om maximale downforce te genereren. Met deze auto wijzigden we de koers van de Formule 1 een beetje."

Tekst gaat verder onder de foto.

De nieuwe, frisse designwind van Newey werd door veel concurrenten overgenomen. In de jaren die volgden werden de auto's aanzienlijk ranker gebouwd, met smallere sidepods en efficiëntere vleugels. "Veel teams kopieerden ons ontwerp één op één, of grote delen ervan, waarbij ze hun auto’s veel smaller en efficiënter maakten. Met deze auto verhoogden we het level van aerodynamica in de Formule 1", blikt de ontwerper tijdens de Royal Automobile Club Talk Show terug.

In zijn poging om de auto zo smal mogelijk te bouwen maakte Newey wel enkele fouten. Deze kwamen pas aan het licht toen Ivan Capelli de bolide testte op het circuit van Imola.

"Ons ontwerp kende wel wat tekortkomingen, maar daar kwamen we te laat achter. We lieten Capelli, een erg enthousiaste kerel, in de mock-up van onze auto plaatsnemen. Daarin monteerden we de pedalen en alles voelde prima aan. Maar, toen hij in Imola in de auto moest rijden was hij niet blij. Ik denk dat we iets te enthousiast waren geweest, maar dat was ook mijn fout. Ik ging te ver in een poging om de auto nog compacter te maken."

"Tijdens de eerste testdag in Imola kon hij niet schakelen, omdat hij zich niet kon bewegen. Na afloop van die dag stuurde ik het team naar het hotel en werkte ik de gehele dag aan een oplossing. Ik maakte een gat in de monocoque, fabriceerde vervolgens een mail en plaatste deze terug in de auto. De monteurs hoefden deze de volgende dag alleen maar groen te spuiten", lacht Newey.

x