Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 BOT + 4.074
  • 3 VER + 7.679
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei

F1-stand

  • 1 HAM 112
  • 2 BOT 105
  • 3 VER 66
VT1 do 23 mei 11:00 12:30
VT2 do 23 mei 15:00 16:30
VT3 za 25 mei 12:00 13:00
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Monaco
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 nieuws

Meesterontwerper Newey: "Ik veranderde de Formule 1"

Red Bull-ontwerper Adrian Newey is een van de meest succesvolle ontwerpers in de historie van de Formule 1. De Brit debuteerde in 1988 in de Formule 1 en sindsdien werden twintig wereldtitels behaald in auto's die door hem ontworpen zijn.

Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Adrian Newey stond aan het roer bij de topteams van Williams, McLaren en Red Bull waar hij uiterst succesvol was. De veelgeprezen Brit geldt als een van de mensen die een belangrijke rol speelde in de veranderende Formule 1-ontwerpen.

In 1988 debuteerde Newey in de Formule 1, nadat hij in de jaren daarvoor werkzaam was geweest in het Amerikaanse CART-kampioenschap, tegenwoordig omgedoopt tot IndyCar. In zijn lange carrière stond hij aan het roer van vele prachtige en succesvolle bolides, toch kiest hij een opvallende wagen als hem gevraagd wordt op welke auto hij het meest trots is.

"Dat is de Leyton House van 1988, daar ben ik het trotst op ondanks dat deze nooit een race won. Het was mijn eerste Formule 1-auto. Aan het einde van het turbo tijdperk, waarin de auto’s steeds groter en lomper werden. Het draaide allemaal om zoveel mogelijk vermogen, waarbij auto's een brede achtervleugel en brede sidepods hadden."

"We beschikten over een motor waarmee we 200 pk tekort kwamen, dus moesten we een efficiënte auto ontwerpen. Ik ging daarbij voor een erg compacte en smalle bolide. We probeerden daarbij om maximale downforce te genereren. Met deze auto wijzigden we de koers van de Formule 1 een beetje."

Tekst gaat verder onder de foto.

De nieuwe, frisse designwind van Newey werd door veel concurrenten overgenomen. In de jaren die volgden werden de auto's aanzienlijk ranker gebouwd, met smallere sidepods en efficiëntere vleugels. "Veel teams kopieerden ons ontwerp één op één, of grote delen ervan, waarbij ze hun auto’s veel smaller en efficiënter maakten. Met deze auto verhoogden we het level van aerodynamica in de Formule 1", blikt de ontwerper tijdens de Royal Automobile Club Talk Show terug.

In zijn poging om de auto zo smal mogelijk te bouwen maakte Newey wel enkele fouten. Deze kwamen pas aan het licht toen Ivan Capelli de bolide testte op het circuit van Imola.

"Ons ontwerp kende wel wat tekortkomingen, maar daar kwamen we te laat achter. We lieten Capelli, een erg enthousiaste kerel, in de mock-up van onze auto plaatsnemen. Daarin monteerden we de pedalen en alles voelde prima aan. Maar, toen hij in Imola in de auto moest rijden was hij niet blij. Ik denk dat we iets te enthousiast waren geweest, maar dat was ook mijn fout. Ik ging te ver in een poging om de auto nog compacter te maken."

"Tijdens de eerste testdag in Imola kon hij niet schakelen, omdat hij zich niet kon bewegen. Na afloop van die dag stuurde ik het team naar het hotel en werkte ik de gehele dag aan een oplossing. Ik maakte een gat in de monocoque, fabriceerde vervolgens een mail en plaatste deze terug in de auto. De monteurs hoefden deze de volgende dag alleen maar groen te spuiten", lacht Newey.

RN365 Special
Dit moet Zandvoort aanpassen voor de GP van Nederland

RacingNews365 legt uit wat er moet gebeuren aan Circuit Zandvoort voor de Formule 1-race in 2020.

Lees meer