Aan het begin van de tweede vrije training in Jeddah geen harde banden, maar nagenoeg alle coureurs zagen we op de medium band. Max Verstappen opende, net als in de eerste sessie, snel met een 1.29,706. De Nederlander werd op dat moment gevolgd door de beide Ferrari-coureurs, terwijl Lewis Hamilton het relatief rustig aan deed.
Het tempo werd al snel opgevoerd, waarbij het de beide Mercedessen waren die toch sneller waren dan Verstappen. Hamilton klokte een 1.29,018 en was daarmee twee tienden sneller dan Verstappen. Opvallend was de snelle tijd van Yuki Tsunoda op de harde band: de Japanner klokte de vierde tijd op slechts een halve seconde van Hamilton.
# | Coureur | Team | Tijd | Band |
---|---|---|---|---|
1 |
![]() ![]() |
Mercedes | 1:29.018 |
![]() |
2 |
![]() ![]() |
Mercedes | 1:29.079 |
![]() |
3 |
![]() ![]() |
Alpha Tauri | 1:29.099 |
![]() |



Op het stoffige en hagelnieuwe circuit verlegden de coureurs hun grenzen, wat ook betekende dat we regelmatig kleine uitstapjes zagen. Met name in bocht 1 werd de limiet opgezocht en verremden de rijders zich met regelmaat.
Verstappen wisselde halverwege de sessie naar een nieuwe set van de zachte band, maar bij een eerste poging miste hij zijn rempunt in de eerste bocht. Ook Hamilton had last van het verkeer en ging in de fout bij de laatste bocht. Verstappen had moeite om zijn zachte banden in het juiste venster te krijgen en slaagde er nauwelijks in om zijn tijd te verbeteren. Dit betekende dat hij terugviel tot de vierde positie, achter Pierre Gasly.
Bijzonder was dat eigenlijk niemand zijn snelste rondetijd flink wist aan te scherpen op het zachtste rubber. Het betekende dat met nog 10 minuten te gaan de top 4 binnen twee tienden van elkaar stond, met als slagvolgorde: Hamilton, Bottas, Gasly en Verstappen.
Tijdens de langere runs met meer brandstof aan boord was het Mercedes dat de klok sloeg. Hamilton en Bottas reden rondetijden die ruim sneller waren dan die van Verstappen.
De sessie werd opgeschrikt door een bijzonder harde crash van Charles Leclerc in de slotminuten van de training. Van zijn Ferrari was eigenlijk weinig meer over. De Ferrari-coureur eindigde bij bocht 22 in de bandenstapel.
Ook interessant:
Coronel: "Het is aan Hamilton om Verstappen ruimte te geven"
Tom Coronel blikt voor RacingNews365 vooruit op de Grand Prix van Saoedi-Arabië. Volgens de WTCR-coureur heeft Mercedes het voordeel op dit moment, maar Max Verstappen moet nooit onderschat worden. Sterker nog, Coronel denkt dat Lewis Hamilton aan de kant moet voor de Nederlander. De volledige vooruitblik van Tom Coronel op de race in Jeddah bekijk je hieronder.
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Saoedi-Arabië 2021 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
Dhr. Trekhaak
Mission Crash Now
Max010
Valt vooralsnog tegen voor Max. Ze lijken enorme balans problemen te hebben op met name de rode band.
Dhr. Trekhaak
Ergens heb ik het gevoel dat er ook bij Max (en Perez) een oude motor in ligt. Als ik kijk naar de stuur bewegingen zo ontzettend strak zelden zo'n strakke RB wagen gezien.
Kierewiet
Natuurlijk ligt er een oude moter in. Er wordt op vrijdag (door ieder team) bijna altijd met een oude motor gereden.
Max010
Motor is het probleem niet, zal inderdaad een oudere PU in zitten. De balans van de auto is niet in orde, vooral aan de voorkant met het insturen blijkbaar.. Natuurlijk wel cruciaal met zoveel (snelle) bochten.
Max010
Duimpjes omlaag? Mag je hier alleen maar positieve dingen mbt Max zeggen? Er waren weekends waarin Max iedere training incl kwalificatie op #1 stond. Je hoorde 'm ook vandaag weer "klagen" over onbalans.
Mink Perrée
Misschien komt het doordat de balansproblemen wel meevalt? Op rood kwam ie niet helemaal uit de verf, maar das niet zo belangrijk het is pas vrijdag. Over het algemeen vond ik het er wel goed uitzien, op hard vloog Max echt
J_Voorbeeld
dit duimpje omlaag is omdat je loopt te janken dat je duimpjes omlaag krijgt
D33
Leclerc heeft inmiddels wat auto's opgevouwen of lijkt dat maar zo
Robski
Het is Lelcerc, zie kop van het bericht. 🙂 (Redactie, even aanpassen aub. Dank!)
Marcel1974
Dat lijkt maar zo 🤣🤣🤣
flippers
Misschien moet de f1 organisatie blessure tijd invoeren zoals dat bij voetbal het geval is, a het is lullig voor de teams die worden benadeeld in hun settings, en tevens voor de mensen thuis die er speciaal voor gaan zitten. Of zich gaan haasten om de training mee te pikken, en dan thuis komen ......... rode vlag.
Eerlijk is eerlijk
Titel klopt niet helemaal . Verstappen achter Hamilton en bottas en gasly . Ik kreeg vanmiddag nog foeters van sommige dat het aan het verkeer lag maar wederom is nu dubbel bewezen dat het dáär niet aan lag 🤣🤣 morgen raketmotor dr in de race zondag goed volbrengen. Ham1 bot 2 gas3 en ver4 dan ben ik blij!!!
overstuur
om de zoveel races rijdt Leclerc een auto total loss. Wordt een soort traditie.
Artis
Leclerc gaf tevoren al aan dat hij rode vlaggen verwachtte. Toen moest ik al denken aan Monaco en ik denk ik dat Leclerc een angst heeft voor stratencircuit. Angst is een slechte raadgever. Dit was niet een zomaar slippertje.
Larry
Honda was altijd eind seizoen zo goed ,nu is het net andersom.