Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Kimi Antonelli

Mercedes achterhaalt potentiële oorzaak voor valse start Antonelli

Kimi Antonelli kreeg een tijdstraf van vijf seconden voor een valse start in de Grand Prix van Las Vegas. Mercedes was verbaasd, maar heeft nu een potentiële oorzaak gevonden.

XPB 1386632 Hi Res
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Mercedes gelooft dat ze de oorzaak hebben gevonden voor de valse start en tijdstraf van Kimi Antonelli tijdens de Grand Prix van Las Vegas. Antonelli kreeg in Nevada een tijdstraf van vijf seconden omdat hij zou hebben bewogen voordat de startlichten uitgingen. Hij rolde langzaam naar voren.

Met een éénstopstrategie reed Antonelli naar de vierde plaats op de baan, maar viel hij terug naar P5 zodra de straf werd toegepast. Later werd hij alsnog naar de derde plaats gepromoveerd vanwege de diskwalificatie van Lando Norris en Oscar Piastri. In de nasleep verklaarde Mercedes dat het opheldering bij de FIA zou gaan vragen over de reden voor de straf. Trackside engineering director Andrew Shovlin legt nu de reeks gebeurtenissen uit waarvan het team denkt dat die tot de straf hebben geleid.

"Als mensen het over een valse start hebben, denken ze normaal gesproken dat een coureur de koppeling laat schieten voordat de lichten uitgaan om een voorsprong te pakken op de concurrentie", vertelt Shovlin in de debrief van Mercedes. "Dit was heel anders en behoorlijk ongebruikelijk."

"Als je de video bekijkt, zie je dat de auto vóór het uitgaan van de lichten zo’n twee centimeter heel langzaam naar voren rolt, maar Kimi laat de koppeling niet los; hij heeft de koppeling juist volledig ingetrokken."

Potentiële oorzaak

Mercedes heeft de potentiële oorzaak wel gevonden. "We denken dat het moment waarop de auto begon te rollen, het moment was dat hij zijn voet van de rem haalde. Wanneer coureurs zich klaarmaken voor de start, halen ze hun voet van het rempedaal, en dat is meestal maar een seconde voordat de lichten uitgaan."

"Of het nu door de vibratie van de auto kwam of doordat er nog wat spanning in de aandrijflijn zat, het was in ieder geval niet Kimi of de koppeling die de auto liet rollen. De systemen van de FIA zijn echter zeer gevoelig. Ze kunnen die heel kleine beweging oppikken, en toen we de video uiteindelijk zorgvuldig terugkeken, konden we die heel subtiele beweging inderdaad zien."

Shovlin baalt er nog steeds van. "Het was jammer dat hij daarvoor een straf kreeg. Hij deed alles precies volgens de instructies, maar we moeten nu uitzoeken hoe we kunnen voorkomen dat dit nog eens gebeurt."

Praat mee!

Nooit meer iets van de Formule 1 missen? Dat kan! Zet met een druk op de knop de Formule 1-kalender van 2025 in jouw agenda. Gebruik de button hieronder om hem in de agenda van je smartphone of pc te plaatsen en mis geen seconde van het nieuwe seizoen!

+ Toevoegen aan agenda + Toevoegen aan agenda

We hebben ook een versie met alleen de race en kwalificatie.
klik hier voor deze versie en meer uitleg.

x
Breaking Aston Martin verrast met Newey als nieuwe teambaas