Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes-bolide in de prullenbak? 'Sluit het niet uit'

De Grand Prix van Miami kon slechter voor Mercedes, maar het gat met de topteams is nog altijd groot. Toto Wolff legt uit dat het niet is gelukt om de volle potentie uit de W13 te halen.

Mercedes heeft tijdens het Grand Prix-weekend van Miami een aantal upgrades meegenomen. De Duitse renstal zei van tevoren al dat het vooral ging om een aantal experimenten. Wat precies de oplossing is voor de problemen van de W13 weten ze na de experimenten nog steeds niet, want de GP van Miami viel tegen. Mercedes was weer 'best of the rest', maar daar is alles mee gezegd. Toto Wolff baalt en weet dat er meer in zit bij zijn team. Hij bekijkt het positief. "De experimenten hebben ons wat antwoorden gegeven en de auto is snel als we de sweet spot vinden", zegt hij tegen onder meer RacingNews365 wanneer hem gevraagd wordt naar het weekend en de upgrades. "Maar begrijpen waar de sweet spot precies zit... het is iets waar we iets dichter bij zitten als we alle data hebben geanalyseerd na dit weekend." "Maar of dat in Barcelona (de volgende race, red.) al zo is, dat weet ik niet", aldus de teambaas van George Russell en Lewis Hamilton, die respectievelijk op de vijfde en zesde plaats finishten in Miami. De upgrades hebben volgens Wolff nog zeker niet het gewenste effect. "We zijn er vanaf het begin erg duidelijk over geweest: we tasten een beetje in het duister." "Het is duidelijk dat de auto potentie heeft en snel is, maar we begrijpen gewoon niet hoe we de potentie uit de auto moeten krijgen. Het is super lastig om de bolide te besturen en hij vliegt telkens in en uit het juiste window . Meer uit dan in... Stukje voor stukje alle data bekijken is een pijnlijk proces, want het duurt heel erg lang. Soms vertelt de data ook niet wat de coureurs ons vertellen."

Zware opgave voor Hamilton en Russell

De coureurs van Mercedes moeten helpen waar nodig, maar Wolff begrijpt ook dat ze hun handen vol hebben. "Dit met een auto waarmee ze niet comfortabel kunnen rijden, of überhaupt niet voorspelbaar is tijdens het rijden. De data laat de schommelingen in de prestaties niet zien en we hebben deze situatie in voorgaande jaren ook niet gehad. Wat er op de schermen te zien valt en wat de coureurs ons vertellen komt niet overeen en dat maakt het extra lastig." Ondanks alle problemen blijft Wolff voor nu vertrouwen houden in het concept van de Mercedes-bolide. De teambaas legt uit dat het 'eerste model' van de testdagen in Barcelona minder snel was. Het nieuwe concept met weinig tot geen sidepod, welke voor het eerst werd getest in Bahrein, is volgens hem de juiste keuze. "Als je naar de grid kijkt, dan zie je dat de uiteinden van onze vloer veel verder uitsteken en veel wijder zijn." "Dat geef ons mogelijk wat instabiliteit en ons concept varieert wat, maar in Barcelona was de auto op papier duidelijk veel langzamer. We moeten kijken hoe we de huidige auto voorspelbaarder kunnen maken voor de coureurs." Dit, tezamen met het juiste window, geeft volgens Wolff al snel een competitieve bolide. Zo ver is het echter nog niet.

W13 in de prullenbak? "Sluit het niet uit"

Wolff legt uit dat Mercedes het liefst niet terug wil naar het oude concept van de W13. Toch blijft het een optie in uiterste nood. "Ik zou die optie in ieder geval niet uitsluiten, maar we moeten het concept en de mensen die er aan hebben gewerkt eerst het voordeel van de twijfel geven. Ze hebben goede raceauto's gebouwd in het verleden en we geloven dat dit de juiste weg is." De komende race in Barcelona wordt belangrijk voor de beslissingen van Mercedes. "Dit is een bepaald moment waarbij we kunnen kijken hoe alles overeenkomt met wat we in februari hebben gezien", legt Wolff uit, doelend op de testdagen in Barcelona begin dit jaar. "Hier kunnen we meer data gaan verzamelen." "Ik word er ook moe van dat ik elke keer hetzelfde moet zeggen over data verzamelen en het uitvoeren van experimenten, maar het is natuurkunde en zorgt ervoor dat er geen fouten worden gemaakt."

Viaplay
x
Max Waarom Verstappen concurrentie kan declasseren tijdens GP China