De koning van het sandbaggen, Mercedes, opende de aanval op de concurrentie tijdens de derde testdag. Een verrassing, want normaliter reed de grootmacht alleen stoïcijns zijn ronden om in de slotfase van de tweede testweek wat rode sloffen onder de zilveren bolide te plaatsen. De 1.15,7 van Bottas mocht er zijn, maar dat het nog veel harder kan durf ik wel te stellen. Een 1.14 is volgende week is niet uitgesloten Mercedes oogde weer ijzersterk, niet alleen tijdens dat ene vliegende rondje van Bottas, maar over de hele linie. Volop ronden, nauwelijks problemen. Wie kijkt naar de testweek van Mercedes geeft het al snel het cijfer 9. Achter de Silberpfeilen was het Red Bull dat wederom een goede dag kende. Max Verstappen focuste zich in de ochtend op zijn racesimulatie en de tijden waren prima, echter niet zo snel als die van Hamilton een dag eerder. De Brit was gemiddeld vijf tot acht tienden per ronde sneller dan de Nederlander op dezelfde band. Het zegt nog niet alles, maar het geeft wel een duidelijk signaal: Mercedes is en blijft de favoriet. Teamgenot Albon nam in de middag plaats in de RB16 en volgde eenzelfde programma Verstappen verloor wat tijd nadat zijn ophanging brak na een iets te enthousiaste actie op de kerbstone, maar na afloop was de Red Bull-coureur zeer tevreden. We spraken meer dan 15 minuten met hem in zijn mediasessie en Max oogde relaxed en vol vertrouwen. De tijden van Mercedes? Die deerden hem totaal niet. Het DAS-systeem? Ook niet interessant. In tegenstelling tot een jaar eerder straalt Verstappen het vertrouwen uit dat het wel goed komt. Als enige weet hij wat Red Bull en Honda nog achter de hand hebben qua pace en qua nieuwe onderdelen die volgende week op de RB16 gemonteerd worden. "We zien het in Melbourne wel", was zijn duidelijke boodschap.
Bij Ferrari zagen we wederom het blik van bovenstaande foto veelvuldig: brede Italiaanse mannen die voor de auto van Sebastian Vettel stonden. De Duitser viel stil op de baan nadat zijn motor de geest gaf. Wederom een matige dag voor de Scuderia en teambaas Mattio Binotti gaf ruiterlijk toe dat de SF1000 nog tekort komt. Spreekt hij de waarheid? De GPS-data wijst uit dat de auto minder snel door de diverse bochten gaat dan de Mercedes en Red Bull. Binotto maakt een wat terneergeslagen indruk tijdens zijn moment met de pers. Hij oogde rustig, open en eerlijk, maar de woorden en houding van de Italiaan spraken weinig vertrouwen uit. Nu het gaspedaal dieper werd ingetrapt en de zachte, rode banden tevoorschijn kwamen bij veel teams werd er ook iets meer duidelijk over de krachtsverhoudingen voorin. De gehypte Racing Point lijkt niet sneller te zijn dan een subtopper als AlphaTauri. Tot de subtop mogen ook Renault en McLaren worden gerekend, niets wijst erop dat zij de stap naar de top hebben gemaakt. Voor de Franse renstal was het wederom een dag met diverse technische problemen – Ricciardo zorgde voor een rode vlag nadat zijn wagen ermee ophield. Wederom een MGU-K probleem? Een probleem dat het team al jaren achtervolgt. Duidelijk werd ook dat het team van Haas wederom volop huiswerk heeft. Gisteren spinde Romain Grosjean en vandaag was er een spin van Kevin Magnussen, nadat er een onderdeel van zijn band afbrak. Het team sloot haar deuren en keerde voortijdig huiswaarts. Na het debacle van 2019 was dit niet waar Guenther Steiner en zijn manschappen op hoopten. Vanaf woensdag komende de teams en coureurs wederom drie dagen in actie. Wintertestweek twee moet veel duidelijk maken over de onderlinge krachtsverhoudingen. Wie breekt het baanrecord in Barcelona en wat kan Max Verstappen op de zachte banden?
Meest gelezen