Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Mercedes

Mercedes erkent meermaals de mist in te zijn gegaan tijdens de GP van Japan

Zowel Lewis Hamilton als George Russell had een beter resultaat kunnen scoren tijdens de GP van Japan. Dat is de conclusie die Mercedes heeft getrokken na de race op Suzuka. Het team erkent dat enkele fouten daar aan ten grondslag liggen.

Ocon Hamilton Japan
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Voor Mercedes was de GP van Japan er niet een om over naar huis te schrijven. In plaats van een gevecht met Red Bull en Ferrari, moesten de coureurs de strijd aangaan met Alpine. En daarin dolven ze zelfs het onderspit, want Esteban Ocon finishte op P4, met Lewis Hamilton in zijn kielzog. George Russell kwam zelfs niet verder dan P8.

Mercedes heeft enkele dagen na de race op Suzuka toegegeven dat ze enkele dingen anders hadden moeten doen. Zo wist Hamilton zich geen weg langs Ocon te banen, omdat hij op de rechte stukken tekort kwam. In de gebruikelijke debrief na de GP legt Andrew Shovlin uit hoe dat kwam en waarom een andere keuze misschien beter was geweest.

"We hadden besloten om qua vleugels de afstelling met de meeste downforce te kiezen. Die keuze hadden we gemaakt omdat het ons onder raceomstandigheden de beste rondetijden opleverde, maar we wisten ook dat het op zondag zou gaan regenen. Daarom hoopten we te kunnen profiteren van onze afstelling met meer downforce."

"In de race kon er echter op geen enkel moment gebruik gemaakt worden van DRS en dat betekende dat het heel, heel lastig was om in te halen. Misschien was het daarom een betere keuze geweest om met minder downforce te racen", zo geeft de Trackside Engineering Director van Mercedes toe.

De Brit benadrukt dat er op weg naar volgend jaar wel iets moet veranderen bij Mercedes, want ook qua drag is het team op de rechte stukken niet goed. "Het is een fundamenteel iets dat we moeten veranderen aan onze bolide in 2023. We moeten meer downforce hebben, zelfs als we met minder vleugel rijden. Op die manier kunnen we ook met kleinere vleugels competitief zijn in de bochten."

Twee fouten

Niet alleen qua afstelling ging Mercedes echter de mist in tijdens de GP van Japan. Shovlin moet namelijk toegeven dat de strategie van Russell niet goed was. De coureur kwam namelijk tegelijk met Hamilton de pitstraat in voor intermediates, maar verloor daardoor wel enkele seconden: hij moest wachten tot zijn teamgenoot nieuwe banden had.

Toen hij terug op de baan kwam had Russell daardoor enkele plekken verloren. Zelf was hij kritisch op zijn team, want hij wilde gewoon een ronde later een pitstop maken, zodat hij nog een ronde door had kunnen rijden in vrije lucht en zonder te hoeven wachten bij zijn pitstop.

Shovlin erkent dat dat beter was geweest. "We hebben geconcludeerd dat het niet de juiste beslissing was. We hadden moeten doen wat Russell vroeg: we hadden hem een ronde in vrije lucht moeten geven", aldus de Mercedes-topman, die uitlegt waarom het team toch niet voor die optie ging.

"We zagen dat de intermediates veel sneller waren, dus op de baan zou je op die banden tijd verliezen ten opzichte van de rest. Het probleem was echter dat George te dicht op Lewis zat, waardoor de pitstop niet zonder tijdverlies uitgevoerd kon worden. Dat tijdsverlies zorgde ervoor dat George een positie verloor aan Tsunoda en Norris, dus voor hem werd zijn race iets lastiger en moest hij zich langs hen vechten op weg naar vrije lucht", aldus Shovlin.

Check hieronder de volledige debrief van Mercedes in de video.

Ook interessant:

Weergaloze Verstappen gaf concurrentie rijles

Wat een ronduit opmerkelijk raceweekend hebben we achter de rug! Van de wereldtitel van Max Verstappen tot de aankondiging van Nyck de Vries bij AlphaTauri. Van tractoren op de baan tot complete onduidelijkheid over de puntentelling. Dit en meer bespreken coureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen George Russell

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Japan 2022 RN365 Nieuwsdossier

15 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Exclusief Verstappen pareert Leclerc: 'Hij verloor de F1-wereldtitel al eerder'