Toen duidelijk werd dat Red Bull een boete van zeven miljoen dollar kreeg en 10% minder windtunneluren mocht maken en ook 10% minder computersimulaties mocht uitvoeren, sprak Red Bull-teambaas Christian Horner in een speciaal belegde persconferentie over 'draconische gevolgen'. De Brit repte over een tijdverlies tot wel een halve seconde per ronde . "Ik denk dat die straf niet méér kost dan één plekje hoger of lager in het kampioenschap. Het is niet zo dat je er meteen twee posities mee zou verliezen. Dus om de straf als draconisch te bestempelen, is een overdrijving." Welke directe gevolgen heeft het volgens Shovlin dan wel? "Het terugbrengen van het aantal testruns beperkt je ontwikkelingsvrijheid wel enigszins, maar we zijn nu inmiddels redelijk vertrouwd geraakt met de nieuwe regels. Maar het is wel zo dat je efficiënter om moet springen met de uren en testruns die je wél hebt." "Maar als het werkelijk zo is dat 10% minder uren en runs gelijk staan aan een halve seconde, dan zouden achterhoedeteams een voordeel moeten hebben oplopend tot wel drie seconden (want die mogen volgen de regels sowieso al veel meer testuren maken, red.). Dat is simpelweg niet zo." "Maar veel hangt af van de besluiten die je gedurende het jaar neemt. Ik denk realistisch gezien eerder aan een tijdverlies van één tiende, hooguit twee tienden per ronde", zo besluit Shovlin."
Meest gelezen