Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein GP Bahrein

Start race
04 d 18:18:02
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Mercedes

Mercedes ligt niet wakker van Red Bull-samenwerking: "Dat is niet toegestaan"

James Allison, de technisch directeur van Mercedes, ziet niet echt problemen in de geïntensiveerde samenwerking tussen Red Bull en AlphaTauri. Volgens het kopstuk levert het weinig voordelen op.

M262245
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

De intensieve samenwerking tussen AlphaTauri en Red Bull houdt de gemoederen bezig. AlphaTauri koopt vanaf 2024 zoveel mogelijk onderdelen binnen de reglementen en volgt zo weer meer de lijn van de hoofdmacht. McLaren-teambaas Zak Brown uitte meermaals zijn zorgen, maar volgens James Allison valt het allemaal wel mee.

"Ik weet niet zeker wat de aard van de samenwerking is, maar ik weet wel wat de regels zijn", stelt Allison tegenover Autosport. "De regels zijn erg strikt omtrent het niet mogen doorgeven van zaken die als intellectueel eigendom beschouwd kunnen worden. Bovendien mag je weinig onderdelen kopen en dus weinig technische gegevens delen."

Commerciële samenwerking

Volgens Allison wordt zo een technische samenwerking onmogelijk gemaakt. "Als twee teams een sterke samenwerking hebben, kan het alleen commercieel sterk zijn. De regels verbieden een sterke technische en sportieve samenwerking. Vroeger was er veel meer vrijheid en had Mercedes zo'n relatie met Aston Martin. De reactie was dat de regels substantieel strikter zijn gemaakt."

"Als er toch zo'n samenwerking zou zijn, ontstaat er veel onvrede", vervolgt Allison zijn verhaal. "Er is niet veel bewegingsvrijheid om vanuit een technisch oogpunt een samenwerking met een ander team aan te gaan. Het is simpelweg niet toegestaan."

Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Ontvang €50!

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    Kierewiet

    Met een 8e positie in het constructeurskampioenschap voor AT snap ik ook niet zo waar Zak zich druk over maakt.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      raindust

      Stemmen voor regelwijzigingen? of stel dat een coureur een pitstop maakt en achter een AT komt te hangen en het net even wat moeilijker, of makkelijker, wordt gemaakt afhankelijk van wie het is. Stel bv Leclerc is op jacht naar Hamilton. Als ie Hamilton kan passeren dan is Max z'n WK veilig. Reken maar dat die AT opzij gaat. Nu roept iedereen hier dat dat mooi is. Maar reken nu eens andersom. MB heeft een zusterteam en die coureur houdt Leclerc extra tegen om Hamilton aan het WK te helpen. in dat geval schreeuwt iedereen hier dat het wedstrijdvervalsing is. wie heeft dan gelijk?

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_vb.png

        Kenny

        @raindust dus eigenlijk wat Leclerc deed door Perez voorbij te laten in de laatste race van afgelopen seizoen hopende p2 daarmee veilig te stellen in het kampioenschap. Maar Ferrari en Red Bull hebben geen samenwerking. Of zoals Vettel Max er niet voorbij liet in de laatste race van 2016 zodat Rosberg kampioen werd en niet Hamilton. Of is het dan alleen wedstrijdvervalsing wanneer het teams zijn die een contractuele samenwerking hebben in jouw ogen?

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        raindust

        net wat anders.. Leclerc liet perez door om mercedes dwars te zitten zodat ferrari er beter uit kwam. dus dat was uit eigenbelang. en 2016 is natuurlijk ook een ander verhaal. maar in mijn voorbeeld zou AT er niks van aan winnen om iemand tegen te houden of door te laten gaan maar moet het dan wel doen omdat het een zusterteam is. andere context dus

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Sebsom

        Allemaal drukte om niets. Iedereen liet Max het afgelopen jaar makkelijk voorbij🤣🤣🤣🤣

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

        MdGL

        Uiteraard is dat in 2021 toen Hamilton wel om de prijzen reed veelvuldig gedaan door de AT coureurs, ook hebben ze toen ook herhaaldelijk Hamilton eraf gekegeld of niet? Het was overigens wel een Mercedes protege die Verstappen in leidende positie in Brazilie eraf reed, een aantal jaar geleden. Overigens zijn het vaak de teams die met Mercedesmotoren rijden die het liefdje van Mercedes zingen wanneer het nodig is.

        Dit bericht is aangepast op:

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_aa.png

    Droogdrin

    De enige juiste reactie. Die regels zijn de teams (mede) overeengekomen. Zak Bruin is gewoon onzin aan het uitkramen. AT en RBR kunnen binnen de regels doen wat ze willen. overtreden ze het reglement dan is daar sancties etc voor.

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    pantah

    Ja,? Wat moet Wolff dán zeggen.? Wie herinnert zich niet de "rose mercedes"? Toen heette het nog Racing point (dacht ik). Later Aston martin. Deze auto was een copie van de mercedes van het vorige jaar. Daar zijn ze zelfs voor bestraft. Omdat er meer dan de toegestane onderdelen in zaten. Dit is in de relatie RB en Alpha T nooit gebeurt. Bovendien heeft Toto Wolff ook nog eens aandelen in bezit van Aston Martin. Dus waarom hoor je die Brown dáár niet over.? De vraag stellen is natuurlijk hem beantwoorden. Da's waar ook. Hij is afhankelijk van Mercedes.

  4. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_eo.png

    Stumpertje

    1 reden en denk ook werkelijk de enige reden is eigenbelang. Bang dat zich een 2e team als/ van Red Bull zich voorin nesteld waardoor de kans aanwezig is dat Mc Laren weer een plaatsje zakt in de pikorde en daardoor extra zakcentjes misloopt ( of moet ik zeggen Zack centjes misloopt). In het reglement staat duidelijk omschreven wat er bij andere teams ingekocht mag worden, zo niet zie sancties Aston Martin paar jaarjes terug.

    Dit bericht is aangepast op:

x
Verstappen Dankbaar Honda diep geraakt door gepassioneerde Verstappen