De intensieve samenwerking tussen AlphaTauri en Red Bull houdt de gemoederen bezig. AlphaTauri koopt vanaf 2024 zoveel mogelijk onderdelen binnen de reglementen en volgt zo weer meer de lijn van de hoofdmacht. McLaren-teambaas Zak Brown uitte meermaals zijn zorgen, maar volgens James Allison valt het allemaal wel mee.
"Ik weet niet zeker wat de aard van de samenwerking is, maar ik weet wel wat de regels zijn", stelt Allison tegenover Autosport. "De regels zijn erg strikt omtrent het niet mogen doorgeven van zaken die als intellectueel eigendom beschouwd kunnen worden. Bovendien mag je weinig onderdelen kopen en dus weinig technische gegevens delen."
Anderen bekeken ook:
Commerciële samenwerking
Volgens Allison wordt zo een technische samenwerking onmogelijk gemaakt. "Als twee teams een sterke samenwerking hebben, kan het alleen commercieel sterk zijn. De regels verbieden een sterke technische en sportieve samenwerking. Vroeger was er veel meer vrijheid en had Mercedes zo'n relatie met Aston Martin. De reactie was dat de regels substantieel strikter zijn gemaakt."
"Als er toch zo'n samenwerking zou zijn, ontstaat er veel onvrede", vervolgt Allison zijn verhaal. "Er is niet veel bewegingsvrijheid om vanuit een technisch oogpunt een samenwerking met een ander team aan te gaan. Het is simpelweg niet toegestaan."
Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Ontvang €50!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Kierewiet
Met een 8e positie in het constructeurskampioenschap voor AT snap ik ook niet zo waar Zak zich druk over maakt.
raindust
Stemmen voor regelwijzigingen? of stel dat een coureur een pitstop maakt en achter een AT komt te hangen en het net even wat moeilijker, of makkelijker, wordt gemaakt afhankelijk van wie het is. Stel bv Leclerc is op jacht naar Hamilton. Als ie Hamilton kan passeren dan is Max z'n WK veilig. Reken maar dat die AT opzij gaat. Nu roept iedereen hier dat dat mooi is. Maar reken nu eens andersom. MB heeft een zusterteam en die coureur houdt Leclerc extra tegen om Hamilton aan het WK te helpen. in dat geval schreeuwt iedereen hier dat het wedstrijdvervalsing is. wie heeft dan gelijk?
Kenny
@raindust dus eigenlijk wat Leclerc deed door Perez voorbij te laten in de laatste race van afgelopen seizoen hopende p2 daarmee veilig te stellen in het kampioenschap. Maar Ferrari en Red Bull hebben geen samenwerking. Of zoals Vettel Max er niet voorbij liet in de laatste race van 2016 zodat Rosberg kampioen werd en niet Hamilton. Of is het dan alleen wedstrijdvervalsing wanneer het teams zijn die een contractuele samenwerking hebben in jouw ogen?
raindust
net wat anders.. Leclerc liet perez door om mercedes dwars te zitten zodat ferrari er beter uit kwam. dus dat was uit eigenbelang. en 2016 is natuurlijk ook een ander verhaal. maar in mijn voorbeeld zou AT er niks van aan winnen om iemand tegen te houden of door te laten gaan maar moet het dan wel doen omdat het een zusterteam is. andere context dus
Sebsom
Allemaal drukte om niets. Iedereen liet Max het afgelopen jaar makkelijk voorbij🤣🤣🤣🤣
MdGL
Uiteraard is dat in 2021 toen Hamilton wel om de prijzen reed veelvuldig gedaan door de AT coureurs, ook hebben ze toen ook herhaaldelijk Hamilton eraf gekegeld of niet? Het was overigens wel een Mercedes protege die Verstappen in leidende positie in Brazilie eraf reed, een aantal jaar geleden. Overigens zijn het vaak de teams die met Mercedesmotoren rijden die het liefdje van Mercedes zingen wanneer het nodig is.
Dit bericht is aangepast op:
Droogdrin
De enige juiste reactie. Die regels zijn de teams (mede) overeengekomen. Zak Bruin is gewoon onzin aan het uitkramen. AT en RBR kunnen binnen de regels doen wat ze willen. overtreden ze het reglement dan is daar sancties etc voor.
pantah
Ja,? Wat moet Wolff dán zeggen.? Wie herinnert zich niet de "rose mercedes"? Toen heette het nog Racing point (dacht ik). Later Aston martin. Deze auto was een copie van de mercedes van het vorige jaar. Daar zijn ze zelfs voor bestraft. Omdat er meer dan de toegestane onderdelen in zaten. Dit is in de relatie RB en Alpha T nooit gebeurt. Bovendien heeft Toto Wolff ook nog eens aandelen in bezit van Aston Martin. Dus waarom hoor je die Brown dáár niet over.? De vraag stellen is natuurlijk hem beantwoorden. Da's waar ook. Hij is afhankelijk van Mercedes.
Sebsom
Om precies de zelfde reden dat Raindust je hierover niet hoort🤣🤣
Stumpertje
1 reden en denk ook werkelijk de enige reden is eigenbelang. Bang dat zich een 2e team als/ van Red Bull zich voorin nesteld waardoor de kans aanwezig is dat Mc Laren weer een plaatsje zakt in de pikorde en daardoor extra zakcentjes misloopt ( of moet ik zeggen Zack centjes misloopt). In het reglement staat duidelijk omschreven wat er bij andere teams ingekocht mag worden, zo niet zie sancties Aston Martin paar jaarjes terug.
Dit bericht is aangepast op: