Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes op haar plek gezet na geklaag over nieuwe regels

Mercedes had de afgelopen weken veel commentaar op de nieuwe technische regels, die in het leven zijn geroepen om de downforce te verminderen, zodat de Pirelli-banden het aankunnen. Onder andere Toto Wolff zei dat zijn team geraakt was door die regels, vanwege het lage rake concept waar Mercedes gebruik van maakt. Lewis Hamilton deed daar nog een schepje bovenop en stelde dat de nieuwe regels waren ingevoerd met de intentie om zijn team af te remmen. McLaren-teambaas Andreas Seidl meent dat het onmogelijk te zeggen is dat de nieuwe regels Mercedes benadelen.

Tijdens de testdagen en tijdens het eerste raceweekend van het jaar waren Red Bull en Mercedes aan elkaar gewaagd. Laatstgenoemde team klaagde wat af over de nieuwe regels, die niet in hun voordeel uitgepakt zouden hebben. Het lage rake concept van Mercedes werkt ogenschijnlijk slechter in combinatie met de nieuwe regels dan het hoge rake concept van Red Bull, zo redeneerden onder meer Toto Wolff en Lewis Hamilton. Als McLaren-teambaas Andreas Seidl geconfronteerd wordt met het hoge of lage rake-vraagstuk, verschijnt er een glimlach op zijn gezicht. "Ik moet er om lachen", steekt hij in gesprek met RTL van wal. "Ik heb de opmerkingen over de rake in combinatie met de nieuwe regels ook gelezen. Ik denk dat het momenteel voor welk team dan ook niet te beoordelen is welke filosofie het meest last heeft van de aerodynamische veranderingen." Dat komt volgens Seidl omdat elk team er dezelfde filosofie op nahoudt als vorig jaar, waardoor er eigenlijk geen vergelijking kan worden gemaakt. "Gedurende de winter heeft iedereen aan dezelfde basis vastgehouden als vorig jaar. Daarom is het zo ver als ik weet onmogelijk om de twee filosofieën met elkaar te vergelijken. Niemand weet of de impact kleiner of groter was geweest als ze een ander rake-concept hadden", zo luidt zijn oordeel. De Duitser heeft dan ook alle vertrouwen in Mercedes, dat sinds dit jaar motoren levert aan zijn team. "We moeten een paar races wachten totdat we kunnen zien hoe de verhoudingen liggen, hoe Mercedes en Aston Martin er echt voor staan met hun lage rake concept. Nadat Mercedes zelfs in Bahrein wist te winnen, zullen ze de volgende race genadeloos toeslaan", voorspelt de teambaas van McLaren, die niets dan positieve woorden overheeft voor de nieuwe Mercedes-motor. Tijdens de winter stapte McLaren namelijk over van Renault- naar Mercedes-krachtbronnen. Iets dat niet even makkelijk was, omdat de auto's eigenlijk gelijk moesten blijven. Toch heeft het goed uitgepakt voor het team uit Woking. "We zijn tevreden met de motor. We hebben nu de beste motor die er is en de samenwerking verloopt prima. Bovendien hebben we een geweldig coureursduo, dus we weten wat ons de komende jaren te doen staat om weer terug te keren aan de top."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris