De vloer van de Formule 1-auto's is in 2022 nog belangrijker. Enerzijds doordat het ground effect, waarmee via de onderzijde van de vloer downforce gewonnen wordt, veel krachtiger is. Anderzijds zijn er meer restricties voor de bovenzijde van de vloer, onder meer door een andere vorm en restricties voor het gebruik van deflectoren. Paolo Filisetti, technisch F1-analist, neemt voor RacingNews365 de vloer onder de loep. De nieuwe vloer van Mercedes is erg complex, zeker aan de zijkant. Vlak achter het verticale barge board dat onderdeel uitmaakt van het venturi-kanaal zien we een serie wervelingen in de vloer, die een soort golfpatroon vormen en als geheel draaikolken veroorzaken die langs de onderzijde van de auto naar achteren rollen en de vloer zodoende aan de zijkant 'afsluiten'.
Dit maakt dat de versnelde lucht onder de auto niet via de zijkant kan ontsnappen, maar maakt ook dat de lucht van buitenaf die luchtstroom onder de auto niet kan doorkruisen. De wervelingen dienen als het ware dus als sideskirts, maar enkel bestaande uit lucht. Het is geen compleet nieuwe toepassing bij Mercedes, dat vorig jaar eenzelfde oplossing op de vloer van de W12 toepaste. Tijdens dat seizoen veranderde het team de vloer echter bij de grote upgrade die in Silverstone werd geïntroduceerd. De kronkelige golven maakten plaats voor lange rechte openingen, die de aerodynamische stabiliteit van de auto licht wisten te verbeteren.
Meest gelezen