Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein GP Bahrein

Start race
00 d 00:00:00
1 PIA
2 RUS +15.499
3 NOR +16.273
Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Mercedes past oud trucje toe op nieuwe auto

Veel aandacht gaat tijdens de wintertestweek in Barcelona uit naar de sidepods en vloeren van de auto's. Red Bull wist alle ogen gericht te krijgen op de sidepods, daar waar de vloer van Mercedes onderwerp van gesprek was. RacingNews365 zoomt in op de vloer van de W13.

De vloer van de Formule 1-auto's is in 2022 nog belangrijker. Enerzijds doordat het ground effect, waarmee via de onderzijde van de vloer downforce gewonnen wordt, veel krachtiger is. Anderzijds zijn er meer restricties voor de bovenzijde van de vloer, onder meer door een andere vorm en restricties voor het gebruik van deflectoren. Paolo Filisetti, technisch F1-analist, neemt voor RacingNews365 de vloer onder de loep. De nieuwe vloer van Mercedes is erg complex, zeker aan de zijkant. Vlak achter het verticale barge board dat onderdeel uitmaakt van het venturi-kanaal zien we een serie wervelingen in de vloer, die een soort golfpatroon vormen en als geheel draaikolken veroorzaken die langs de onderzijde van de auto naar achteren rollen en de vloer zodoende aan de zijkant 'afsluiten'.

Dit maakt dat de versnelde lucht onder de auto niet via de zijkant kan ontsnappen, maar maakt ook dat de lucht van buitenaf die luchtstroom onder de auto niet kan doorkruisen. De wervelingen dienen als het ware dus als sideskirts, maar enkel bestaande uit lucht. Het is geen compleet nieuwe toepassing bij Mercedes, dat vorig jaar eenzelfde oplossing op de vloer van de W12 toepaste. Tijdens dat seizoen veranderde het team de vloer echter bij de grote upgrade die in Silverstone werd geïntroduceerd. De kronkelige golven maakten plaats voor lange rechte openingen, die de aerodynamische stabiliteit van de auto licht wisten te verbeteren.

x
Breaking Aangepaste uitslag Formule 1 GP Bahrein 2025 na diskwalificatie