Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Mercedes

Mercedes past oud trucje toe op nieuwe auto

Veel aandacht gaat tijdens de wintertestweek in Barcelona uit naar de sidepods en vloeren van de auto's. Red Bull wist alle ogen gericht te krijgen op de sidepods, daar waar de vloer van Mercedes onderwerp van gesprek was. RacingNews365 zoomt in op de vloer van de W13.

Mercedes floor
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Paolo Filisetti

De vloer van de Formule 1-auto's is in 2022 nog belangrijker. Enerzijds doordat het ground effect, waarmee via de onderzijde van de vloer downforce gewonnen wordt, veel krachtiger is. Anderzijds zijn er meer restricties voor de bovenzijde van de vloer, onder meer door een andere vorm en restricties voor het gebruik van deflectoren. Paolo Filisetti, technisch F1-analist, neemt voor RacingNews365 de vloer onder de loep.

De nieuwe vloer van Mercedes is erg complex, zeker aan de zijkant. Vlak achter het verticale barge board dat onderdeel uitmaakt van het venturi-kanaal zien we een serie wervelingen in de vloer, die een soort golfpatroon vormen en als geheel draaikolken veroorzaken die langs de onderzijde van de auto naar achteren rollen en de vloer zodoende aan de zijkant 'afsluiten'.

			© RN365/Paolo Filisetti
	© RN365/Paolo Filisetti
			© RN3656/Michael Potts
	© RN3656/Michael Potts

Dit maakt dat de versnelde lucht onder de auto niet via de zijkant kan ontsnappen, maar maakt ook dat de lucht van buitenaf die luchtstroom onder de auto niet kan doorkruisen. De wervelingen dienen als het ware dus als sideskirts, maar enkel bestaande uit lucht.

Het is geen compleet nieuwe toepassing bij Mercedes, dat vorig jaar eenzelfde oplossing op de vloer van de W12 toepaste. Tijdens dat seizoen veranderde het team de vloer echter bij de grote upgrade die in Silverstone werd geïntroduceerd. De kronkelige golven maakten plaats voor lange rechte openingen, die de aerodynamische stabiliteit van de auto licht wisten te verbeteren.

			© RN365/Paolo Filisetti
	© RN365/Paolo Filisetti

Ook interessant:

Hamilton krijgt het zwaar en moet niet alleen Verstappen van zich afschudden

In de nieuwste RN365-podcast bespreken we het gedwongen vertrek van Michael Masi en oordelen Viaplay-expert Tom Coronel en F1-expert Ruud Dimmers dat Hamilton het zwaar gaat krijgen met Verstappen, maar ook met anderen. Beluister de nieuwste aflevering hieronder.

Geniet nog meer van jouw favoriete F1-site zonder advertenties, een exclusieve app én nog veel meer.

Check het snel!
Forbidden

Weddenschappen George Russell

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 wintertest Barcelona 2022 RN365 Nieuwsdossier

8 reacties

Viaplay
x
FIA FIA komt met formele afwijzing Herta