Dit weekend lieten onder andere Lewis Hamilton en McLaren-teambaas Andreas Seidl zich kritisch uit over de FIA en de manier waarop Red Bull en enkele andere teams met (te) flexibele vleugels de kans krijgen langer te profiteren van een oneerlijk voordeel dan strikt noodzakelijk is. Medio juni moeten de eerste stappen worden gezet, waarna de auto's medio juli volledig conform de nieuwe reglementen moeten zijn. Dat betekent dat o.a. Red Bull op Bakoe met al haar lange rechte stukken nog met de oude vleugel mag rijden, die volgens Hamilton goed is voor zes tienden per ronde aldaar. Daarom werd Mercedes-teambaas Toto Wolff op de donderdag in Monaco gevraagd of hij overweegt een protest in te dienen tegen Red Bull, specifiek in Bakoe. "Wij hadden vorig jaar natuurlijk het DAS-systeem en dit soort zaken komen jaarlijks voor, maar in dit specifieke geval ontstaat er een juridisch vacuüm, omdat er om wat voor reden dan ook wordt gewacht met de introductie van strengere regels. Dat maakt dat de deur naar mogelijke protesten openstaat, aangezien niet alleen wij, maar meerdere teams er door geraakt worden", zo stelt Wolff in gesprek met onder andere RacingNews365. Maar Wolff weet ook dat de afhandeling van een protest lang op zich kan laten wachten, waardoor een 'messy' situatie ontstaat: "Een protest komt hoogstwaarschijnlijk op het bordje van de International Court of Appeal terecht. Dit is een chaotische situatie, want een uitspraak kan dan weken op zich laten wachten." "Maar we hadden niet in deze situatie terecht mogen komen, niet met nog vier weken te gaan naar de race die in deze kwestie de meeste relevant is op de kalender", besluit Wolff.
Meest gelezen