Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug

F1-stand

  • 1 VER 185
  • 2 HAM 177
  • 3 NOR 113
VT1 vr 30 jul
VT2 vr 30 jul
VT3 za 31 jul
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali vr 10 sep
Sprint za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
tur
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
hun Hongarije
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Mercedes

Mercedes verklaart oplopende achterstand op Red Bull

Mercedes was aan het begin van het seizoen van een gelijkwaardig of zelfs ietwat beter niveau dan Red Bull, maar de afgelopen races lijkt het team van Max Verstappen een gaatje te hebben geslagen. Die langzamere ontwikkelingssnelheid heeft een reden, vertelt technisch directeur James Allison.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Tijdens de testdagen had het er al alle schijn van dat Mercedes dit jaar niet zo dominant zou gaan zijn als de vorige jaren, maar alsnog leek het erop dat ze het team to beat zou den zijn. Bij de openingsrace in Bahrein werd het duidelijk dat de twee teams inderdaad aan elkaar gewaagd waren, vooral op zondag.

Die trend bleef zich de weken daarna doorzetten en in Spanje en Portugal leek het Mercedes te zijn die weer het heft in handen had genomen. De vier races daarna gingen echter allemaal naar Red Bull, dat zeker tijdens de laatste race in Oostenrijk zeer dominant was.

De updates van Red Bull lijken optimaal te werken, terwijl Mercedes nog weinig vooruitgang heeft geboekt ten opzichte van het begin van het seizoen. Na afloop van de Grand Prix van Stiermarken waren de druiven bij het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas dan ook zuur, zo vertelt technisch directeur James Allison in gesprek met F1 Nation.

Gevraagd wat de conclusie was na die race, is Allison eerlijk. "We hadden het binnen het team over of het pijnlijker was om tijdens een foutloos weekend op pace te zijn verslagen, of een mogelijke overwinning weggooien. We concludeerden dat het eerste scenario pijn doet, maar dat het wel belangrijk is om een foutloos weekend af te werken. Op die manier blijven we in de achtervolging."

"We zijn op zoek naar betere performance, dat is het minimale wat je van ons mag verwachten, maar we hebben een goed weekend achter de rug als je kijkt naar de manier waarop we het hebben afgewerkt. De uitdaging is nu om ervoor te zorgen dat we de druk op Red Bull op kunnen voeren en hen hopelijk zien struikelen, zodat we er een gevecht van kan maken."

Maar het gaat dit jaar wat lastiger dan voorheen. Allison wijdt dat aan de nieuwe technische regels die in aanloop naar dit seizoen zijn doorgevoerd. De teams moesten verplicht een stuk uit de vloer halen en de diffuser aanpassen, zodat de Pirelli-banden beter bestand zouden zijn tegen de toenemende krachten.

"Wat absoluut waar is, is dat sinds de nieuwe technische, aerodynamische regels zijn ingevoerd voor de banden, we het verschrikkelijk lastig vinden om progressie te boeken en performance te vinden zoals ons de vorige jaren wel is gelukt. Dat heeft ons leven lastiger gemaakt dan verwacht."

In de zoektocht naar meer performance probeert Mercedes dan ook allerlei dingen uit. Afgelopen weekend probeerde men bijvoorbeeld een radicale set-up te gebruiken, zo onthulde Trackside Engineering Director Andrew Shovlin eerder. Zijn collega Allison legt uit wat hij daar ongeveer mee bedoelde.

"Het was mechanisch gezien een hele andere manier waarop we de wagen gebruikte. Aerodynamisch gezien was het vrij normaal, maar mechanisch gezien hebben we de balans wat veranderd tussen de voor- en achterkant. Op die manier hoopten we een betere balans te krijgen tussen de prestaties over een snelle ronde en een lange stint. Of dat is gelukt is een vraag die nog onbeantwoord is, maar omdat we komend weekend op hetzelfde circuit racen kunnen we daar achter komen."

21 reacties

    x
    Achtergrond Van 'gerechtigheid' voor Red Bull tot een straf voor Verstappen, alles is na vandaag mogelijk