Tijdens de testdagen had het er al alle schijn van dat Mercedes dit jaar niet zo dominant zou gaan zijn als de vorige jaren, maar alsnog leek het erop dat ze het team to beat zou den zijn. Bij de openingsrace in Bahrein werd het duidelijk dat de twee teams inderdaad aan elkaar gewaagd waren, vooral op zondag. Die trend bleef zich de weken daarna doorzetten en in Spanje en Portugal leek het Mercedes te zijn die weer het heft in handen had genomen. De vier races daarna gingen echter allemaal naar Red Bull, dat zeker tijdens de laatste race in Oostenrijk zeer dominant was. De updates van Red Bull lijken optimaal te werken, terwijl Mercedes nog weinig vooruitgang heeft geboekt ten opzichte van het begin van het seizoen. Na afloop van de Grand Prix van Stiermarken waren de druiven bij het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas dan ook zuur, zo vertelt technisch directeur James Allison in gesprek met F1 Nation . Gevraagd wat de conclusie was na die race, is Allison eerlijk. "We hadden het binnen het team over of het pijnlijker was om tijdens een foutloos weekend op pace te zijn verslagen, of een mogelijke overwinning weggooien. We concludeerden dat het eerste scenario pijn doet, maar dat het wel belangrijk is om een foutloos weekend af te werken. Op die manier blijven we in de achtervolging." "We zijn op zoek naar betere performance, dat is het minimale wat je van ons mag verwachten, maar we hebben een goed weekend achter de rug als je kijkt naar de manier waarop we het hebben afgewerkt. De uitdaging is nu om ervoor te zorgen dat we de druk op Red Bull op kunnen voeren en hen hopelijk zien struikelen, zodat we er een gevecht van kan maken." Maar het gaat dit jaar wat lastiger dan voorheen. Allison wijdt dat aan de nieuwe technische regels die in aanloop naar dit seizoen zijn doorgevoerd. De teams moesten verplicht een stuk uit de vloer halen en de diffuser aanpassen, zodat de Pirelli-banden beter bestand zouden zijn tegen de toenemende krachten. "Wat absoluut waar is, is dat sinds de nieuwe technische, aerodynamische regels zijn ingevoerd voor de banden, we het verschrikkelijk lastig vinden om progressie te boeken en performance te vinden zoals ons de vorige jaren wel is gelukt. Dat heeft ons leven lastiger gemaakt dan verwacht." In de zoektocht naar meer performance probeert Mercedes dan ook allerlei dingen uit. Afgelopen weekend probeerde men bijvoorbeeld een radicale set-up te gebruiken, zo onthulde Trackside Engineering Director Andrew Shovlin eerder. Zijn collega Allison legt uit wat hij daar ongeveer mee bedoelde. "Het was mechanisch gezien een hele andere manier waarop we de wagen gebruikte. Aerodynamisch gezien was het vrij normaal, maar mechanisch gezien hebben we de balans wat veranderd tussen de voor- en achterkant. Op die manier hoopten we een betere balans te krijgen tussen de prestaties over een snelle ronde en een lange stint. Of dat is gelukt is een vraag die nog onbeantwoord is, maar omdat we komend weekend op hetzelfde circuit racen kunnen we daar achter komen."
Meest gelezen