Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Valtteri Bottas

Mercedes verklaart terugvallen Bottas in GP Portugal

Valtteri Bottas hoopte in Portugal teamgenoot Lewis Hamilton door een andere bandenstrategie te kunnen verslaan. Mercedes gaf echter geen gehoor aan de vraag van de Fin om over te stappen op softs in plaats van de harde compound. Volgens zijn team verloor Bottas op de harde compound uiteindelijk te veel tijd, omdat hij in verkeer terecht kwam.

Bottas Portugal
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Lewis Hamilton liet op Portugal nog maar eens zien hoe goed hij om kan gaan met wisselende omstandigheden. De zesvoudig wereldkampioen had met uitzondering van de start gedurende de race weinig last van de lastige omstandigheden op het circuit van Portimao, in tegenstelling tot zijn teamgenoot Valtteri Bottas: "De sleutelfactor voor de race in Portugal was de temperatuur van de banden. Lewis kreeg het voor elkaar om de banden op de optimale temperatuur te houden, terwijl dit Bottas na de pitstop niet lukte", aldus Mercedes track-engineer Andrew Shovlin tegenover onder andere RacingNews365.

"Valtteri kwam na zijn pitstop namelijk in verkeer terecht en dat zorgde ervoor dat zijn rondetijden te langzaam werden. Door het verkeer voor hem koelden zijn banden te veel af en verloor hij automatisch snelheid. Interessant, aangezien we normaal gesproken juist bezig zijn om de banden niet te warm te krijgen. Door de koude temperaturen in Portugal was het echter van belang om juist zoveel mogelijk warmte in de banden te krijgen. Dat lukte Hamilton beter dan Valtteri dit weekend."

Volgens Shovlin was het temperatuurverschil in de banden dan ook groot toen Bottas na zijn pitstop in het verkeer van achterblijvers terecht kwam: "Doordat Bottas zich moest aanpassen aan de snelheid van de rijders voor hem, zakte zijn bandentemperatuur met zo'n tien graden. Dat is natuurlijk een groot verschil en heeft ook grote gevolgen. Een dergelijk temperatuurverschil geeft namelijk een tijdverschil van een seconde per ronde, wat gigantisch is."

Gezien de weersvoorspellingen in Imola, zullen de coureurs ook in Italië aankomend weekend weer actief zoek moeten naar temperatuur in de banden. Het zal in de regio van Imola namelijk niet warmer worden dan 16 graden.

Formule 1 GP Portugal 2020 RN365 Nieuwsdossier

7 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Analyse Flinke tijdwinst voor Verstappen dankzij Red Bull-upgrade