Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes vreest voor terugkerend probleem bij F1-bolide

Tijdens de Grand Prix van Spanje maakte Mercedes indruk door het oplossen van een aantal problemen met de W13. De Duitse renstal is er echter zeker van dat het gestuiter van de bolide, porpoising, terug zal keren.

Mercedes begint langzaam haar vorm terug te vinden na een moeizame seizoensstart in de Formule 1. Een van de grootste problemen was het stuiteren op (middel)hoge snelheid, maar tijdens de Grand Prix van Spanje kwam het eerste significante upgradepakket om het zogenoemde porpoising-probleem te verhelpen. Hoewel het upgradepakket duidelijk haar vruchten afwierp in Barcelona, waarschuwt Mercedes ervoor dat het probleem terug zal keren. James Vowles, chief strategist van Mercedes, wil de verwachtingen wat temperen. "We hebben één race van de eerste zes races gehad waarin de auto goed liep. Het was eindelijk een fatsoenlijke racewagen." "We konden de afstelling doen, we konden alles finetunen en we konden spelen met de instellingen. De auto reageerde vervolgens op een voorspelbare manier. Dit kon niet gezegd worden over de auto die wij de eerste vijf races van het seizoen hadden. "Toch moeten we de verwachtingen wat temperen. Het is één circuit en ook een circuit welke al jaren goed ligt bij onze auto. Er valt nog veel te leren en begrijpen."

Mercedes nog niet van alle problemen af

"Het is verkeerd om te zeggen dat het porpoising-probleem is verdwenen", benadrukt Vowles, die ook naar de concurrenten wijst. "Je ziet het daar ook. Ik weet zeker dat er elementen (van het probleem, red.) blijven terugkeren, terwijl we proberen te begrijpen wat wij hebben neergezet in Barcelona." Deze 'fundering' is voor de Mercedes-strateeg een stap in de goede richting. "We kunnen zeker zeggen dat er een stap is gemaakt in het begrijpen en wat wij op het circuit neerzetten. Hierop kunnen we bouwen, iets wat niet gezegd kon worden tijdens de eerste vijf races met de auto van toen." "We zullen vooruitgang vinden, maar het zal een avontuur worden. Het gebeurt niet van de een op de andere dag. We hebben ook wat lastige circuits die eraan zitten te komen. Monaco en Bakoe zullen een uitdaging en verrassing zijn. Het verschil is echter dat we nu een auto hebben die de voorkant van het veld weer kunnen bereiken en we er voor een kampioenschap mee kunnen vechten."

Porpoising niet het enige probleem voor Mercedes

Tijdens de GP van Spanje kwam er naast het gestuiter ook nog een ander probleem aan het licht. De extreme hitte zorgde voor problemen bij de krachtbron. "Onze motor was heel, heel erg warm", moet Vowles toegeven. "Om wat context te geven: de buitentemperatuur was tijdens de race 37 graden. Dat is ongelooflijk warm en een buitenbeentje in vergelijking met de andere circuits op de kalender." Mercedes-coureurs Lewis Hamilton en George Russell moesten hierdoor extra maatregelen nemen tijdens het rijden. "Ze moesten ervoor zorgen dat de neus in schone lucht rijdt en dat we veel lift and coast doen, waar je dus eerder het gas af gaat voordat je remt aan het einde van de lange rechte stukken." "Ze hebben het heel goed gedaan en hebben de auto naar de finish gebracht. Men moet niet vergeten dat ze voor elke milliseconde vechten, terwijl ze alarmmeldingen op het dashboard krijgen die zeggen dat het te warm is."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi