Verstappen vs. Hamilton
Het is natúúrlijk de strijd waar de meeste aandacht naar uitgaat. Voor het eerst in jaren wijs je Lewis Hamilton niet zomaar aan als de logische favoriet voor de titel. Max Verstappen en Red Bull zijn opgestaan om het de de Brit en Mercedes lastig te maken en in de eerste helft van het seizoen met succes. Verstappen won vijf races, Hamilton vier. Vooral door pech en aanvaringen met Mercedes-coureurs leidt Verstappen niet het kampioenschap, maar moet hij in de achtervolging. Dat doet hij wetende dat Hamilton niet langer zal wijken voor Verstappen, zoveel werd op Silverstone wel duidelijk. Het leidt geen twijfel dat de strijd onverminderd verder zal gaan, te beginnen over een week op Spa-Francorchamps.
Gevecht om P3
Zowel bij de coureurs als bij de constructeurs is die strijd behoorlijk spannend. Normaal gesproken vul je daar een naam als Valtteri Bottas of Segio Perez wel in, maar wie had verwacht dat Lando Norris zich zo nadrukkelijk en zo constant van voren zou melden? Hij staat in de stand gewoon voor de tweede coureurs van Mercedes en Red Bull. Aangezien McLaren niet lijkt af te zwakken dit seizoen en eerder steeds meer in staat lijkt af en toe een speldenprikje uit te delen, mag de jonge Norris hoop houden op een top drie-notering aan het einde van het seizoen, wat een regelrechte sensatie zou zijn. Hij wordt daarbij geholpen door de sterke McLaren-bolide van dit jaar, die aanspraak maakt op eveneens de derde plaats in het teamklassement. Daarvoor moet men wel zien af te rekenen met Ferrari, waarmee het team uit Woking op dit moment met 163 punten op gelijke hoogte staat.
Achterhoedegevecht
Opeens staat Williams achtste in het WK bij de constructeurs, een klassering waar men al een paar seizoenen lang alleen maar van kon dromen. Echter, de knotsgekke GP van Hongarije leverde het team uit Groves een dubbele puntenfinish op en tien hele, hele kostbare punten. Haas F1 lijkt op die manier opeens alleen achter te blijven in de achterste regionen, terwijl Alfa Romeo Williams aan zich voorbij zag blazen. De camera's zullen niet voortdurend op deze teams gericht zijn, maar Alfa Romeo zal er alles aan gelegen zijn de achterstand van zeven punten naar Williams te overbruggen. Bij het verdelen van het prijzengeld kan elke positie in het WK, zeker voor de kleine teams van, financieel een enorm verschil maken.
Teamduels
Onlangs keken we al naar coureurs die door hun teamgenoten een flink pak op de broek kregen , maar sommige teamgenoten zijn ook zeer aan elkaar gewaagd. Wat te denken van Carlos Sainz en Charles Leclerc, die gebroederlijk bij elkaar staan met respectievelijk 83 en 80 punten. Wie had verwacht dat de Ferrari-nieuwkomer Leclerc zo goed partij kon bieden? Esteban Ocon en Fernando Alonso doen bij Alpine ook niet voor elkaar onder, al was de overwinning voor Ocon zeer welkom om het gat naar de tweevoudig wereldkampioen in één klap te overbruggen. Alonso kende een wat roestige start, maar terwijl Ocon wat problemen leek te hebben met het chassis, kwam hij steeds beter in zijn oude ritme. Kijk niet raar op als we de twee vaak met elkaar in duel zien gaan.
Meest gelezen