De eerste vraag aan Jeroen Klaver is of hij zijn droom leeft in de Formule 1: "Ja, dat kun je wel stellen! De kans die ik heb gekregen om in de F1 te werken, is echt een once of a lifetime kans!", begint Klaver met groot enthousiasme zijn verhaal te vertellen. "Vanaf 2015 ben ik al aan het werk in de Formule 1 en vanaf de GP in Monaco in 2018 ben ik vast betrokken bij het F1-project van ons bedrijf. Dat betekent dat ik vanaf Monaco 2018 geen Grand Prix meer heb gemist." Klaver bouwde gedurende zijn carrière een goedgevuld portfolio op en dat zorgde ervoor dat hij uiteindelijk aan de slag kon bij Broadcast Rental. "Ik was een van de eerste personen die zorgde voor een livestream en zodoende kreeg ik de kans om in de mediawereld aan de slag te gaan. Zo deed ik wat camerawerk voor verschillende nieuwsprogramma’s in binnen en buitenland. Van oorsprong ben ik een techneut, maar door de jaren heen heb ik ook veel ervaring opgedaan met camerawerk. Door die combinatie aan ervaringen kwam ik uiteindelijk bij Broadcast Rental terecht." "Doordat ik daarvoor bij RTL 7 ervaring op had gedaan bij bijvoorbeeld de 24 uur van Le Mans, kreeg ik de kans om in de F1 aan de slag te gaan. Dat was natuurlijk een fantastische kans, want ook vroeger keek ik al naar de Formule 1. Toen Jos Verstappen nog reed, heb ik echt geen race gemist. Daar stond ik ook vroeg in de ochtend voor op! Om dan uiteindelijk zelf de kans te krijgen om in de koningsklasse van de autosport te werken, is natuurlijk geweldig." Vanaf 2018 reist Klaver daardoor het F1-circus achterna, of beter gezegd, hij blijft het circus altijd voor: "Logischerwijs moeten we al voordat het Grand Prix-weekend begint aanwezig zijn op het circuit. Meestal reizen we daarom op dinsdag naar een locatie en gaan op woensdag direct aan de slag. Op die dag moeten we namelijk alles opbouwen. Dat betekent dat we veel bekabeling moeten leggen, antenne posities en commentaarcellen moeten opbouwen zodat enkele TV-ploegen zoals Ziggo hun werk goed kunnen doen vanaf de paddock. We zorgen ervoor dat men vanuit de paddock en op de startgrid de interviews kan verzorgen voor de kijkers van Ziggo." "Dit doen we op dit moment voor zo’n zes verschillende zenders”, aldus Klaver, die op de donderdag van de Grand Prix nauw samenwerkt met de FOM. “Op de donderdag rijdt de safety-car de inspectieronden en die sessie gebruiken we om dingen af te stemmen. Zo kunnen we ervoor zorgen dat we alles goed hebben opgesteld en dat de verschillende zenders elkaar niet in de weg moeten zitten. Alles moet natuurlijk kloppen, zodat de verschillende ploegen hun werk goed kunnen doen gedurende het raceweekend." Het interview gaat verder onder de foto.
"Het is namelijk belangrijk dat de kijker thuis alles kan volgen en dat de televisieploegen dus altijd direct live kunnen gaan als er iets gebeurt." Gezien de aanwezigheid van onwijs veel cameraploegen op het F1-paddock, lijkt dat proces vaak verstoord te kunnen worden. "Eigenlijk moet ik zeggen dat dat toe nu toe is meegevallen. Gedurende de jaren dat ik nu in de F1 werk, is er eigenlijk nauwelijks iets misgegaan wat dat betreft. Daarnaast zijn we een ervaren ploeg en zorgen we er natuurlijk altijd voor dat de kijker thuis niks merkt van eventuele problemen die we ondervinden." Waar Klaver en zijn team voorafgaand aan de GP nog redelijk wat tijd hebben om alles op orde te brengen, daar moet men na afloop van de race binnen een mum van tijd alweer alles afbreken. "Het is natuurlijk prachtig om aanwezig te zijn op de paddock en bij de verschillende teams te kunnen lunchen bijvoorbeeld. Maar werktechnisch gezien, is het gedeelte na afloop van de race het meest indrukwekkende om te zien en mee te maken. Dan moeten wij namelijk net als de teams in no-time ons opgezette materiaal afbouwen en opruimen. Het is echt waanzinnig om te zien hoe dat gaat." "Wanneer ik dan even een korte pauze kan nemen, geniet ik echt van wat om mij heen gebeurt. Mensen zijn dan zo snel, maar ook efficiënt aan het werk en dat maakt iedere keer weer indruk. Er circuleren meerdere filmpjes over hoe het paddock wordt opgebouwd, afgebouwd en weer verder reist en dat is iets wat iedere F1-fan zou moeten zien. Het is namelijk waanzinnig hoe men te werk gaat om ervoor te zorgen dat men enkele dagen later alweer kan racen in een ander land of zelfs continent. De organisatie die daar aan vooraf gaat, is prachtig om te zien." Naast het harde werk en de hectiek, geniet Klaver vooral van het moment wanneer hij op de grid staat. "Dat is toch wel het meest speciale moment van het weekend en eigenlijk ieder weekend weer. Als je toch kijkt wie er op zo’n grid rondlopen, dan is dat al genieten. Iedere keer dat ik voor de start op de grid sta, geniet ik dan ook weer eventjes van het feit dat ik dit werk mag doen. Het is zoals gezegd een once in a lifetime kans en ik ben blij dat ik deze kans heb gepakt. Natuurlijk betekent het wel dat je een deel van je privéleven moet opofferen, maar dat heb ik er zeker voor over." De man uit Wijchen begon tijdens de GP van Bahrein aan zijn derde volledige seizoen in de Formule 1 en hoopt dat dit het jaar van Max Verstappen zal worden. "Ik was een Jos Verstappen fan, dus logischerwijs is nu ook Max mijn favoriet. Hij staat nu al regelmatig op het podium en dat maakt een GP-weekend nog mooier. Hopelijk gaat hij dit jaar nog vaker races winnen en kan hij voor een titel strijden. Dat zou geweldig zijn!" In de onderstaande video laat DHL zien hoe het F1-circus de wereld over gaat.
MH6Loko0BOA
Meest gelezen