Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Williams

Neemt Piastri na de GP van Canada het Williams-stoeltje van Latifi over?

Formule 2-kampioen Oscar Piastri zou zijn Formule 1 debuut kunnen maken bij Williams tijdens de Britse Grand Prix, zo heeft RacingNews365 vernomen van bronnen dichtbij het vuur.

Latifi Monaco
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

De Australiër Oscar Piastri, die een contract heeft met Alpine, zou op de vrijdag van de GP van Groot-Brittannië eigenlijk deelnemen aan de eerste vrije training als één van de twee verplichte rookie-tests, maar landgenoot Jack Doohan, zoon van MotoGP kampioen Mick, zou zijn aangewezen om dat stoeltje te bezetten als Piastri niet beschikbaar is.

Doohan (19), momenteel zesde in het Formule 2-kampioenschap, stapte voor dit seizoen over van het Red Bull Young Driver team naar Alpines opleiding, terwijl Piastri's contract naar verluidt een clausule bevat die Alpine verplicht om hem een F1-racezitje te bieden voor 2023, zo niet eerder.

Het is bekend dat Piastri onlangs een zitje heeft geschuimd bij Williams, maar dit wordt door teambronnen afgewimpeld als een handeling in voorbereiding op zijn rol als derde rijder. Het team is ondertussen echter in toenemende mate gefrustreerd door Latifi's crashes, die zowel in punten als in budgettaire zin kostbaar zijn gebleken.

Daarom overweegt het team om de Canadees, die in 2020 zijn F1-debuut maakte bij Williams, na zijn thuisrace - zijn eerste F1-race op het circuit van Montreal, nadat de vorige twee edities werden afgelast vanwege de pandemie - te vervangen door Piastri. Met die deal wordt Latifi zijn contract afgekocht en de door Mark Webber begeleide Piastri zou dan bij Williams tot eind 2023 onder contract komen te staan.

Alpine zou zo Fernando Alonso en Esteban Ocon kunnen behouden voor volgend seizoen, terwijl ze toch een optie behouden op Piastri en de ruimte krijgen om ook Doohan klaar te stomen voor de F1. Laatstgenoemde werkte in mei al een test af met de Alpine A521 toen hij het testwerk samen met Piastri verdeelde.

			© XPB
	© XPB

Piastri miste de boot na Formule 2-titel

Piastri stormde bliksemsnel richting de F1: hij won achtereenvolgens de Formule Renault Eurocup en de FIA Formule 3- en Formule 2-kampioenschappen, maar slaagde er niet in een zitje in de hoogste klasse te bemachtigen door een gebrek aan vrije plaatsen. Collega Alpine Academy-coureur Guanyu Zhou, die hij versloeg in de strijd om de F2-titel, promoveerde wél naar de F1 met Alfa Romeo.

"Ik heb er alles aan gedaan om een F1-zitje te bemachtigen", zei hij na het behalen van de F2-titel. "Ik heb eerder dit jaar gezegd dat ik dacht dat ik ergens aan de slag kon, maar dat is dus duidelijk niet het geval. Ik hoop in 2023 alsnog op de (F1)-grid te staan."

Alpine-teambaas Otmar Szafnauer gaf onlangs aan dat de situatie van Piastri in de loop van juli opgelost zou moeten zijn. De Grand Prix van Groot-Brittannië vindt plaats in het eerste weekend van die maand, twee weken na de race in Canada.

Tijdens het weekend van de Grand Prix van Monaco heeft Williams Formule E-kampioen Nyck De Vries gepolst, maar volgens RacingNews365-expert Tom Coronel, die dicht bij de familie van de Nederlander staat, kreeg de door Mercedes gecontracteerde reservecoureur vervolgens te horen dat ze besloten hadden om voor 2023 met Piastri in zee te gaan.

Hoewel Latifi een motorprobleem de schuld gaf van zijn crash in Monaco achter de safety car - "er ging daar iets mis, ik weet dat ik daar niets fout heb gedaan" -, heeft het incident naar verluidt de vastberadenheid van zijn team om hem nog gedurende het seizoen te vervangen, versterkt.

Een woordvoerder van Renault weigerde commentaar te geven op de situatie.

5 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Toto Wolff moet toegeven: "Verstappen is een klasse apart"