Lange tijd leek het erop dat het Andretti Formula Racing-project niet op de Formule 1-grid zou staan in 2026. Daar is sinds de Grand Prix van Las Vegas echter verandering in gekomen. Meningen zijn bijgesteld en het Cadillac Formula Racing-project maakt hoogstwaarschijnlijk in 2026 haar entree, onder de naam Cadillac F1 Team. Michael Andretti speelt geen grote rol meer in het project, maar voor de rest staat de organisatie nog altijd als een huis.
De fundering voor de toekomst is gelegd, maar het toekomstige team moet keihard op de bak om de zaken op orde te hebben voor de eerste race in 2026. De reden is dat de FOM het project niet eerder goedkeurde. Het negatieve advies van begin 2024 leidde ertoe dat de Amerikanen niet in de hoogste versnelling konden werken. Dat kon pas na de race in Las Vegas, waar de FOM deelde dat ze alsnog medewerking verlenen aan het project.
Ondanks dat het nieuwe F1-team nog niet in de hoogste versnelling opereerde voor de Grand Prix van Las Vegas, stonden ze ook absoluut niet stil. Tijd om eens op een rijtje te zetten wat het potentiële F1-team al uitvoerde en wat men de komende weken en maanden te wachten staat.
Coureurs
Natuurlijk wil iedereen het meteen hebben over de coureurs voor 2026, maar logischerwijs is het team op de achtergrond met andere zaken bezig. De coureurs hebben op dit moment nog geen prioriteit, al heeft RacingNews365 wel begrepen dat verschillende coureurs zich via hun managers hebben gemeld bij de Amerikanen.
Het management is echter vooral bezig met de fundering van het project. De afgelopen maanden en jaren werd er hard gewerkt, ondanks het feit dat de FOM een negatief advies afgaf. Het project kwam nooit in gevaar, vooral omdat de Amerikanen zelfverzekerd, standvastig en vol wil bleven. De enorme weerstand deed daar niets aan af.
Mocht het team in een eerder stadium te horen hebben gekregen dat ze al in 2026 op de grid zouden staan, zou men wel al verder zijn geweest met het project. Pas ná de GP van Las Vegas is het project in de hoogste versnelling geschoten. Logisch, want men moest rekening houden met de risicofactor dat ze inderdaad geen entree mochten maken in 2026. Je kunt de beste wil van de wereld hebben, maar ook een megabedrijf als General Morotrs/Cadillac kan niet alle financiële risico’s op zich nemen. Het risico was immers heel groot als je naar de initiële weerstand van de FOM kijkt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Stand van zaken
In de afgelopen twee jaar kondigde het team echter al wel wat zaken aan. Zo heeft men een vestiging gebouwd in de buurt van Silverstone, wordt de 2028-motor van General Motors al ontwikkeld, zijn er meerdere faciliteiten in gebruik in de Verenigde Staten én heeft men al zo’n circa 300 personeelsleden aangetrokken. Onder die mensen bevinden zich engineers die vertrokken zijn bij andere F1-teams. Zij stapten over naar het project, terwijl het niet zeker was of het zou slagen. Dat laat zien dat de Amerikanen kunnen overtuigen.
Na de race in Las Vegas werd er ook nog eens een teambaas aangekondigd in Graeme Lowdon en kondigde Ferrari aan dat ze motoren en versnellingsbakken gaan leveren. Zodoende beschikt Cadillac F1 over een stabiele basis, mits de toetreding volledig wordt goedgekeurd door de FIA/FOM.
Met Lowdon heeft het team een ervaren kracht binnengehaald. Hij weet hoe het spelletje werkt en was de eigenaar van meerdere raceteams, waaronder het F1-team van Marussia. Bovendien is Lowdon de manager van Guanyu Zhou en heeft hij een achtergrond in engineering. De 59-jarige Brit krijgt nu de kans om zich te bewijzen bij een groot merk.
De verwachting is overigens dat er in de komende weken meer nieuws komt vanuit de Verenigde Staten, want men zal nog meer sleutelfiguren en personeel binnen moeten halen. Het team is er dan nog niet, want ze moeten meer contracten afsluiten om twee F1-bolides op de grid te krijgen.
Partners
Partners spelen namelijk ook een sleutelrol. Dat gaat niet alleen over sponsoren, want die sluiten zich vrij eenvoudig aan. General Motors/Cadillac is een grote naam in de Verenigde Staten, waardoor er 'slechts' akkoorden opgesteld moeten worden.
Dat geldt niet voor leveranciers van onderdelen, denk bijvoorbeeld aan de remmen. Enkele bedrijven leveren zulke onderdelen en dienen ruim op tijd een order binnen te hebben. Logischerwijs gaat het in de F1 om hightech-producten en die zijn niet zomaar geproduceerd. Leveranciers moeten daarom tijdig weten wat een team nodig heeft.
Er moet dus ook genoeg productietijd zijn. Juist dat soort aspecten heeft het team minder onder controle door de late goedkeuring van de FOM. Daarom zal het management van het team hard aan de bak moeten om de afspraken met de leveranciers zo spoedig mogelijk op te stellen, want 2026 staat snel voor de deur.
Daarnaast zijn er ook geruchten over een samenwerking met chassisbouwer Dallara. De Italiaanse onderneming maakt bijvoorbeeld het chassis voor Haas, maar lijkt een dergelijke rol niet op zich te gaan nemen bij Cadillac F1. De constructeur wil zo spoedig mogelijk alles zelf bouwen, maar door de opgelopen vertraging zal men waarschijnlijk gedwongen worden om met een externe partij samen te werken. Bij een mogelijke samenwerking gaat het echter voornamelijk om het delen van kennis, omdat het team zelf mensen blijft aannemen en zo alles in eigen hand wil houden.
Er zijn meerdere partijen die bepaalde onderdelen aan teams leveren. Neem bijvoorbeeld McLaren, dat standaard een ECU (Engine Control Unit) levert aan alle Formule 1-teams. Cadillac F1 moet ook op dat vlak een akkoord bereiken, wat passend samenvat hoeveel druk er op het team staat. Een merk als General Motors/Cadillac treedt toe tot de sport om te winnen, maar het is onrealistisch om te denken dat ze al in de eerste twee jaar succesvol kan zijn. De opgelopen vertraging is echt wel een dingetje. Normaal gesproken heeft het team de zaakjes beter op orde in 2028, als General Motors de eigen motor klaar heeft en haar kracht kan laten zien.
Politiek & concurrentie
Ook kan het team zich gaan voorbereiden op meer politiek geweld. De Formule 1 en politieke spelletjes zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden en dat gaat met dit verhaal zeker niet anders zijn. Het Andretti Formula Racing-project heeft al lange tijd veel weerstand ervaren van de huidige F1-teams en ongetwijfeld zal dit proces zich voortzetten. Overal zullen de technische en sportieve directeuren kijken wat een nieuw team bijvoorbeeld wel en niet mag doen, ondanks het feit dat ze in 2025 niet op de grid staan. De teams beseffen zich namelijk als geen ander dat er met Cadillac F1 een potentieel grote concurrent bij is gekomen.
Hetzelfde geldt voor het motorproject van General Motors/Cadillac. Je kunt er je klok op gelijk zetten dat andere motorleveranciers vaak aan zullen kloppen bij de FIA met argumenten waarom General Motors/Cadillac bepaalde dingen wel of niet mag doen. Dat is overigens geen raar fenomeen, het competitieve proces moet zo eerlijk mogelijk verlopen.
Het proces voor de officiële toetreding had in het belang van de sport echter sneller moeten verlopen. Nog altijd is het Amerikaanse team nog niet officieel toegelaten in 2026, al lijkt het een formaliteit te zijn nu ze een deal met Ferrari hebben gesloten voor motoren en versnellingsbakken.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!