In de kwalificatie voor de Grand Prix van Hongarije zal de Formule 1 kennis maken met een gewijzigd format, waarbij de coureurs een verplichte bandenkeuze hebben. Hards voor Q1, mediums voor Q2 en softs voor Q3. Hierdoor wordt het aantal bandensets in het weekend gereduceerd (van 13 naar 11). Mocht dit de standaard worden, dan worden er veel sets uitgespaard. Een kleine wijziging, zo lijkt het, maar Mercedes-strateeg Joseph McMillan legt uit waarom dit grote invloed heeft voor het verloop van het weekend. Al op vrijdag moet de aanpak omgegooid worden. "Normaal focussen we ons voor de kwalificatie op de beste ronde op de softs. Hiervoor onderzoeken we hoe we de banden het best voor moeten bereiden, wat de perfecte out lap is en nog veel meer andere dingen. Nu moeten we dat voor drie verschillende bandensoorten doen." Pirelli heeft zachtere compounds meegenomen dan tijdens de vorige GP van Hongarije, waardoor dit jaar de hardste banden eigenlijk de mediums van vorig jaar zijn. "Dat zal enigszins helpen", aldus McMillan. "We hebben meer sets van de mediums en de harde band. De zachtste band wordt zeer waarschijnlijk geen band voor de race zelf. De mediums en hards wel, waardoor we meer ruimte hebben bij het kiezen van de banden." Alle teams krijgen voor het Grand Prix-weekend van Hongarije 4x een set hards, 4x een set mediums en 3x een set softs.
Verandering op vrijdag
Al in de vrijdagtrainingen op de Hungaroring gaan we verandering zien, zo legt McMillan uit. "We gaan veel verschillende runs zien in de eerste twee vrije trainingen. We doen altijd snelle ronden op alle compounds, maar normaal gesproken gebruiken de coureurs de hards alleen om zich klaar te maken voor een run op softs." "Dit weekend zal er meer discussie zijn hierbij. De run plans worden fascinerend om te zien, ook bij de rest van de teams! Ieder team interpreteert haar eigen logische plan. Hoe ze hun tijd gaan verdelen en de banden gaan gebruiken gedurende de kwalificatie en race wordt ongetwijfeld interessant." "Je wil ook niet dat je je snelle ronden beïnvloed laat worden doordat ieder ander op de baan bezig is met longruns. Je wil niet compleet verschillend zijn van iedereen, want dan heb je ook weinig idee van de daadwerkelijke pace." Of het nieuwe format echt gebruikt gaat worden is overigens nog niet 100% zeker: als de kwalificatie onder natte omstandigheden wordt verreden, dan is er weer een vrije bandenkeuze. En die kans bestaat.
Meest gelezen