Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Nieuwe twist in FIA-onderzoek naar al dan niet illegale 'roze Mercedes'

De bolide van Racing Point ligt al langere tijd onder een vergrootglas, maar sinds afgelopen week nog meer dan al het geval was, nadat Renault een protest indiende. Racing Point meldde dat het deze winter gewoon groen licht had gekregen van de FIA, maar die erkennen nu dat ze het onderdeel dat momenteel onderwerp van gesprek is nog nooit hebben onderzocht.

Toen in februari het doek van de Racing Point-bolide werd afgehaald, was iedereen stomverbaasd. De RP20 was een nagenoeg een-op-een kopie van de titel winnende Mercedes W10 van afgelopen seizoen. Het team gaf de gelijkenissen toe, maar volgens hen was de bolide gebaseerd op foto's en niet op de daadwerkelijke design van de kampioensbolide van 2019. Dat weerhield Renault er echter niet van om na afloop van de Grand Prix van Stiermarken in protest te gaan tegen de RP20. Het Franse team ging in het bijzonder in protest tegen de brake ducts (luchthappers voor de remmen) van Racing Point. Dit onderdeel staat namelijk op een lijst met onderdelen die de teams zelf moeten maken en niet in kunnen kopen bij andere teams. Ook het namaken aan de hand van designs is verboden. De brake ducts zijn echter zeer complexe onderdelen, en omdat de brake ducts van Racing Point zeer verdacht veel leken op die van Mercedes, gingen de alarmbellen bij Renault rinkelen. Tekst gaat verder onder de afbeelding .

Racing Point houdt tot op de dag van vandaag vol dat de FIA het design van haar auto heeft goedgekeurd, maar de technische man van de autosportfederatie, Nikolas Tombazis, deed vrijdag in Hongarije een bijzondere openbaring tegenover RacingNews365 en andere aanwezige media op het circuit nabij Boedapest. "In februari ontvingen we wat verontrustende berichten van andere teams over de Racing Point-bolide. Daarop hebben we besloten om in aanloop naar de start van het seizoen naar hun fabriek te gaan en op onderzoek uit te gaan." "Daar hebben we ons echter gefocust op de andere onderdelen van de RP20 en niet op de brake ducts. We waren er toen van overtuigd dat wat we daar zagen inderdaad het resultaat was van een proces wat Racing Point al meerdere malen had uitgelegd: het maken van foto's en reverse enginering, dat leek gewoon aannemelijk." "Ze hebben zelfs bewijs laten zien, en we waren daardoor tevreden gesteld. We waren er van overtuigd dat ze het inderdaad zo hadden gedaan. Misschien hadden we inderdaad dieper op de brake ducts in moeten gaan, maar we keken destijds meer naar het geheel van de RP20." De brake ducts, die nu dus het onderwerp zijn van het onderzoek naar de 'roze Mercedes', zijn echter complex, weet ook Tombazis. "Als Renault in protest was gegaan tegen de voorvleugel of de neus, dan was het een relatief makkelijk onderzoek geweest. Maar als bijvoorbeeld uit ons eerdere onderzoek al naar buiten was gekomen dat Racing Point informatie had gekregen over bijvoorbeeld de diffuser, dan hadden Mercedes én Racing Point beiden in diepe problemen gezeten." De uitkomst van het onderzoek laat waarschijnlijk nog even op zich wachten. Naar verluidt zal er op zijn vroegst voor de volgende Grand Prix, in Groot-Brittannië een uitspraak komen. Met medewerking van Dieter Rencken .

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi