De teams en coureurs zijn inmiddels gearriveerd in Lusail voor alweer het een-na-laatste weekend van het seizoen. De GP van Qatar is het strijdtoneel voor de 23e Grand Prix van het seizoen. En zoals je mag verwachten in het Midden-Oosten, is het warm en vochtig op het circuit, wat de race een enorme uitdaging voor de coureurs zal maken.
Maar niet alleen de coureurs zullen het flink te verduren krijgen. Ook het meegeleverde Pirelli-rubber wordt flink op de proef gesteld door de omstandigheden in Qatar en de karakteristieken van het circuit in Lusail. Dusdanig zelfs, dat Pirelli, de Formule 1 en de FIA zich opnieuw genoodzaakt voelen om restricties ten opzichte van het gebruik van de banden op te leggen. Dit is natuurlijk al een tijdje bekend, maar met het sprintweekend voor de deur is hier nog een kleine opfrisser.
Iedere bandenset die tijdens de Grand Prix geleverd wordt, mag maximaal 25 rondes gebruikt worden. Aangezien de race 57 rondes lang zal zijn, worden de coureurs verplicht om minimaal twee pitstops te maken. Meer mag natuurlijk ook, minder zeker niet. Deze regel is in het leven geroepen, omdat het circuit dusdanig veel eist van de banden dat die het na een tijdje spontaan kunnen begeven, zeker met de 'agressieve' kerbstones die op het circuit te vinden zijn.
Verklaring Pirelli
Pirelli geeft meer uitleg over de regel in zijn persbericht voorafgaand aan de GP van Qatar: "Iedere set banden die aan de teams geleverd wordt aan het begin van het raceweekend, mag maximaal 25 rondes gebruikt worden. De rondes worden cumulatief geteld over alle sessies, inclusief rondes achter de safety car of tijdens de virtual safety car."
"Rondes naar de startgrid, formatierondes en rondes die na de finishvlag in de Sprint of Grand Prix worden afgelegd, worden niet meegerekend. Aangezien de Grand Prix van Qatar over 57 rondes gaat, zal elke coureur minstens twee keer van banden moeten wisselen. Voor de start van de Grand Prix zullen wij de teams informeren hoeveel rondes er nog beschikbaar zijn bij iedere bandenset."
"De beperking die in overleg met de FIA, F1 en de teams is vastgesteld, is ingesteld om te voorkomen dat de banden hun maximale slijtage bereiken, zoals vorig jaar gebeurde, toen banden ondanks hun levensduur nog verder werden gebruikt door het managen van de slijtage. Dit legde echter wel een enorme druk op de constructie van de band."
Herhaling van 2023?
Een voorbeeld van de regels is als volgt: Stel dat een coureur een band heeft gebruikt tijdens de kwalificatie. Daar zijn drie rondes op gereden, namelijk de out-lap, vliegende ronde en de in-lap. Mocht een coureur deze band willen gebruiken in de race, dan mogen daar niet 25 rondes, maar nog maar 22 rondes op verreden worden, aangezien de band al drie rondes gebruikt is.
Een gloednieuwe band kan altijd 25 rondes gebruikt worden, aangezien daar voor de race nog geen enkele ronde op gereden is. Een band waarop voor de race al tien rondes gereden is, kan tijdens de race maar 15 rondes gebruikt worden. Verder zijn er geen verschillen in de beperking per compound.
Deze regels zijn overigens minder streng dan in 2023, toen er eenzelfde regel gold. Coureurs mochten toen slechts 18 rondes op een set banden rijden, wat ervoor zorgde dat iedereen minstens drie pitstops moest maken.
De banden bleven daardoor overeind, sommige coureurs minder, aangezien iedereen praktisch gezien 57 kwalificatierondes moest rijden. Logan Sargeant gaf bijvoorbeeld op omdat hij de fysieke belasting niet meer aankon. Lance Stroll viel na de race zelfs flauw van de vermoeidheid. De vraag is wat de regels omtrent het bandengebruik doen met zowel de banden als de coureurs dit weekend. Tijdens de race wordt het ongeveer 21 graden, wat het in de auto in ieder geval ietsje makkelijker maakt.
Verstappen heeft Norris in het vizier. Kan hij in Qatar verder inlopen? Als de Nederlander op het podium finisht krijg je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 x jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel











Praat mee!