Max Verstappen maakt ook dit jaar weer indruk binnen de autosportwereld. De laatste weken doet hij dat met name in de Formule 1, maar enkele maanden geleden zagen we hem ook terug in een andere raceklasse. Zijn GT3-avonturen zijn immers nog vers in het geheugen, zo ook bij de Duitse autosportbond.
Verstappen nam recent deel aan zijn eerste GT3-race op de Nordschleife en wist daar samen met teamgenoot Chris Lulham meteen te winnen. Een prestatie van formaat, vooral omdat de Nederlander kort daarvoor zijn licentie nog niet eens in handen had.
Het Duitse circuit heeft de eis dat coureurs een A-licentie nodig hebben om deel te nemen aan races in GT3-bolides, in verband met de veiligheid. Ook Verstappen moest dat proces doorlopen via een verplichte cursus, en heeft die uiteindelijk succesvol afgerond. Toch werd het behalen van de licentie door Verstappen na afloop nog veelvuldig besproken.
Niet alleen omdat het een goede prestatie was, maar ook omdat velen zich afvroegen in hoeverre het nodig was om een viervoudig Formule 1-kampioen zo'n proces af te laten leggen. Met de vereiste A-licentie voor Verstappen werd geen onderscheid gemaakt tussen hem en andere coureurs, al vonden sommigen dat juist opmerkelijk. Verstappen is met zijn waslijst aan successen namelijk geen 'gemiddelde' coureur meer, zo klonk het.
Nieuwe eisen
De Duitse autosportbond lijkt nu iets met die kritische noten te doen, want er worden veranderingen doorgevoerd aan het licentieproces. Daarin wordt vooral meer aandacht besteed aan simracen. Voor het behalen van de B-licentie wordt deelname aan simraces in de officiële NLS-competitie nu ook meegerekend. Daarmee worden de eisen wat versoepeld.
Iets soorgelijks geldt ook voor de A-licentie, waarmee coureurs in snellere auto's (waaronder GT3-bolides) kunnen rijden. Waar het voorheen nog een vereiste was om twee resultaten én veertien raceronden af te werken, is één resultaat en acht ronden in een auto op B-niveau voldoende met de nieuwe regels. Het minimale vereiste voor driving time, dat voorheen nog op twintig procent stond, wordt nu volledig geschrapt. De simrace-regels gelden niet voor de A-licentie, maar het opwerken naar dat niveau is zo wel makkelijker geworden.
Verstappen speelde een grote rol in deze veranderingen, met name wat de nieuwe simrace-regel betreft. De Nederlander wist zijn eerste NLS-race meteen te winnen, zonder echte ervaring te hebben in races waarin verschillende raceklassen tegelijk rijden. Toch liet hij zien daar op de juiste wijze mee om te kunnen gaan, met dank aan zijn ervaring in soortgelijke simraces.
Christian Vormann, een van de leden van race control in zowel de NLS als de DNLS (Digital Nurburgring Langstrecken-Serie), vatte het samen: "Recent heeft Verstappens deelname in een NLS-race aangetoond hoe waardevol virtuele voorbereiding kan zijn, met name op de veeleisende Nordschleife. Zijn geheim? Simracen. Verstappen heeft in iRacing ontelbaar veel ronden afgewerkt op de Groene Hel, waaronder ook in de DNLS. Het was dan ook geen verrassing dat hij zich meteen comfortabel voelde."
Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!