In de beginfase van het seizoen leek het erop dat Max Verstappen en Red Bull Racing weer voor een soort herhaling van 2023 zouden zorgen. De Nederlander leek net zoals vorig jaar weer te gaan domineren, tot er tijdens de Grand Prix in Miami ineens het één en ander veranderde. Lando Norris won daar de race en zette McLaren daarmee vrijwel direct op de kaart als team met de snelste auto. Verstappen moest aanpoten en kon het tempo amper bijbenen, maar kon op zijn beurt juist een slag slaan door al zijn ervaring.
Maandenlang zorgden de kemphanen voor een spannend gevecht om de titel. Verstappen verloor de leiding geen seconde uit het oog, maar Norris zat hem al die tijd op de hielen. Toch lijkt de strijd in Las Vegas tot een einde te komen, nu Max Verstappen voor het eerst dit seizoen de mogelijkheid heeft zijn vierde titel te pakken. Als de Nederlander voor Norris eindigt is de strijd gestreden en na een keurige kwalificatie, waarin hij een vijfde startpositie pakte én voor Norris terecht kwam, lijkt de eerste stap al gezet.
Ook Norris ziet dat zijn kansen in de titelstrijd met de dag kleiner worden en dus blijft de Brit realistisch. Tegenover onder meer RacingNews365 legt hij uit hoe hij nu naar de situatie kijkt. "Nou ja, ongeacht of Max de race wel of niet wint, het zal voor mij niets meer veranderen. De kans is groot dat hij het kampioenschap wint, maar ik ben hier gewoon om te racen en er elke keer het maximale uit te halen, zelfs als Max voor mij finisht. Zo werkt het leven. Hij staat na de kwalificatie maar net voor ons, dus is er zeker nog een kans om hem te verslaan tijdens de race. Maar ik zal hoe dan ook mijn best doen, net zoals ik dat elke race weer doe."
"Ik ben hartstikke trots op hoe ik gevochten heb, want uiteindelijk ben ik wel degene die daar staat en het gevecht met Max aan gaat. Ik ben trots omdat ik dat kan doen en niet iemand anders. Ik had liever gezien dat we het nog wat langer konden rekken, maar de strijd om de titel was in de eerste zes races eigenlijk al beslist. Max domineerde daar als vanouds en Red Bull lag al te ver voor wat punten betreft. Het gat was te groot om zomaar even te verkleinen, dus ik ben zeker trots. Uiteindelijk hebben wij het zo ver geschopt, en niemand anders."
Maar dan even terug naar het hier en nu: wat betekent dit alles voor de race in Las Vegas? Norris kijkt vooral naar de Ferrari-coureurs. "Op het moment wel, ja. Als we morgen de harde band onder de auto zetten valt het misschien weer onze kant op, maar we hebben dit jaar echt iedere race last gehad van graining. Op de zachtere banden ging dat sowieso niet goed, zoals we in Las Vegas ook zien, maar het gebeurde tijdens de kwalificatie ook. We hebben het gewoon heel lastig onder dit soort omstandigheden."
"Zelfs de medium-banden grainen aanzienlijk snel, maar ik hoop dat alles als we de harde banden onder de auto leggen, weer een beetje samen kan komen. Het onderhouden van de voorbanden is gewoon een van onze zwakke plekken en dat is al langere tijd een probleem. We zijn tot dusver gewoon niet in staat geweest om dat probleem serieus aan te pakken, of in ieder geval niet zo serieus als ik dat graag had gewild, en daar betalen we nu de prijs voor. We zullen tijdens de race vast wat optimistischer zijn en gaan eerst eens kijken naar wat nog mogelijk is, maar ik verwacht niets magisch."
Claim nu een van de 15.000 McLaren F1-team caps! OKX heeft speciaal voor de Nederlandse fans een toffe actie opgezet! Meld je nu aan bij OKX en claim jouw cap. Maak bovendien kans op een VIP Experience voor de race op Zandvoort!
Claim jouw cap!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Tim_Douwersma
Kennelijk heb ik dit seizoen iets gemist “streden maandenlang samen voor de titel”. Ehm… Lando is lange tijd de enige geweest die mathematisch nog zocht had op het kampioenschap. Maar met een continue verschil van meer dan 1 en vaak zelfs meer dan 2 overwinningen, kan je niet van een strijd spelen. Zeker niet, omdat Lando maar zelden iets inliep op Max
CvM
Nee, na 6 races was het zeker nog niet beslist. Dat is pas na 25% van het totale aantal. Gedurende het gehele seizoen heeft Max steeds het maximum uit de auto gehaald en Lando niet. Daarom is Max terecht kampioen.
GsH
Veel te makkelijk, maar inmiddels weten we wel dat McClaren niet erg zelf kritisch is. Krijg je met Zak Brown aan het roer. De voorsprong was niet te groot, McClaren heeft kans op kans laten liggen om in te lopen.
GoAzBox
De titelstrijd is m.i. 3 weken geleden in Brazilië pas beslist. Daarvoor waren alle kaarten nog op tafel.
Sjon Noordt
Als je verdrietig bent omdat Piastri een keer een team order heeft geweigerd, na 2 keer een team order, dan ben je gewoon geen wk waardig. Volgend jaar wordt je nog meer om de oren gereden door Piastri, een eenmalige kans om WK te worden en verprutst door slechte starten, enz. Tenzij het team het motorvermogen van Piastri terug schroeft.
racewonder
Maar....... hij was toch helemaal niet bezig om voor kampioenschap te gaan?? Dat heeft heer Stella toch aangegeven......
Sjon Noordt
Sommige blijven neutraal/positief na een vraag, andere hebben iedere race een andere mening. Of proberen iets krom recht te praten, als je de beste coureur voor de toekomst wil hebben, geef je geen team orders, voor iets wat je niet wil hebben. Stompzinnige praat, van Stella.
racewonder
Sjon..ik bedoelde het ook een beetje sarcastisch... vanaf vlak voor de zomer roepen dat :N het kan en al die sneren door Brown.... nam Stella het woord terwijl Brown gezocht werd..haha..en deze man is veel eerlijker lijkt mij dan die Z.Brown.. We zullen volgend jaar wel weer zien waar ze staan..vandaag viel mij die McL behoorlijk door de mand..
Sjon Noordt
Ze vallen nu al een beetje door de mand, nu de auto's onder een vergrootglas liggen. Stella lijkt mij idd ook wat eerlijker.
pantah
Dit bericht is aangepast op: