In een update die eind 2021 werd gegeven, gaven de partijen al enkele pilaren prijs waaraan de motoren moesten gaan voldoen: de 1.6 liter V6-motor moest blijven, waarbij het elektrische vermogen toe moest nemen tot 350kW. Dat is ongeveer 50% van het totaal vermogen van een F1-bolide, terwijl dat momenteel ongeveer 25% is. De MGU-H zou verdwijnen en er moest ook een budgetplafond komen voor motorleveranciers. Verder waren er ook plannen om met 100% duurzame brandstof te gaan racen.
De afgelopen maanden verliepen de gesprekken maar langzaam en werd deadline na deadline gemist - het eerste plan was om in december 2021 de regels rond te hebben - om de nieuwe motorreglementen op te stellen, maar nu is het dus eindelijk gelukt om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Overigens hadden de teams geen stemrecht, omdat het gaat over de verre toekomst. Als het over veranderingen binnen nu en twee jaar zou gaan, hadden de teams ook stemrecht.
Het opent de deur voor nieuwe motorleveranciers als Porsche en Audi. Eerstgenoemde wordt sterk gelinkt aan Red Bull en registreerde op maandag nog een handelsmerk dat hintte op een avontuur in de wereld van de Formule 1.
Anderen bekeken ook:
De nieuwe regels in een notendop
De FIA laat op dinsdsag weten dat de nieuwe regels onderschrijven dat de FIA innovatie en duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan en dat de nieuwe regels op een moment komen waarop de sport significant aan het groeien is.
De eerder genoemde pilaren zijn inderdaad meegenomen in de reglementen. Het wordt een hybride V6-motor die voor 50% elektrisch is en gebruik maakt van 100% duurzame brandstof. De MGU-H zal bovendien niet meer deel uit maken van een F1-motor.
Er komen daarnaast financiële regels omtrent de ontwikkeling van de motoren, waardoor de kosten moeten worden gedrukt zonder daar op technisch vlak op in te moeten leveren. Tot slot zijn de regels 'aantrekkelijk voor nieuwe leveranciers', waardoor het voor hen mogelijk is om competitief te zijn als ze toetreden tot de sport.
Ook interessant:
Mercedes kan Verstappen helpen in de titelstrijd met Leclerc
RacingNews365 doet niet aan een zomerstop, want in de nieuwste F1-podcast blikken Ruud Dimmers, Tom Coronel en host Joris Mosterdijk weer uitgebreid vooruit op de tweede seizoenshelft. Beluister de podcast hieronder!