Honda verlaat officieel eind 2021 de Formule 1 als motorfabrikant. Het Japanse merk leverde de afgelopen jaren motoren aan zowel Red Bull als zusterteam AlphaTauri, maar Honda laat die teams niet in de kou staan. Dat wisten we al, maar nu heeft Honda ook formeel bekendgemaakt hoe men die teams zal blijven ondersteunen na 2021. De samenwerking zal worden voortgezet volgens een drietal principes en komt voort uit een direct verzoek van Red Bull aan Honda of ze als Red Bull Powertrains het intellectuele eigendom van de Honda-motor over mochten nemen. Die drie principes zijn als volgt. Red Bull Powertrains heeft het recht om Honda's intellectuele eigendom te gebruiken. Honda zal Red Bull Powertrains in 2022 blijven ondersteunen bij het bouwen van de motoren, terwijl het in zowel 2022 als 2023 trackside ondersteuning zal blijven leveren vanuit Japan. Vanaf 2023 draagt Red Bull Powertrains wél zelf de verantwoordelijkheid voor het bouwen en onderhouden van de motoren. Medewerkers van Honda Racing Development UK in Milton Keynes treden in dienst van Red Bull Powertrains. Niet alleen in de Formule 1 blijven de twee partijen dus samenwerken, zij het op afbouwende schaal, ook daarbuiten blijft men de handen ineenslaan. Honda en Red Bull blijven met hun eigen talentenprogramma's samenwerking met als ultieme doel meer Japanse coureurs op de hoogste autosportpodia af te leveren. Er zal tevens een samenwerking blijven bestaan op verschillende autosport- en marketing gerelateerde gebieden. Al deze autosportactiviteiten worden ondergebracht onder de paraplu van HRC (Honda Racing Corporation), het bedrijf dat al jaren succesvol is in diverse motorsport (tweewielers) klassen. Zo moet Honda's motorsportmerk verder versterkt worden. HRC zal als zodanig ook verantwoordelijk zijn voor de ondersteuning die Red Bull van het Japanse merk blijft ontvangen.
Meest gelezen