De Formule 1 teams hebben experts in huis die op basis van GPS-data uitgebreide analyses kunnen maken van de concurrentie. Daarbij kijken ze naar bochtensnelheden, acceleratie en weggedrag. Vanuit deze gegevens kan men de hoeveelheid downforce bepalen, maar ook een goede inschatting maken van het motorvermogen. Auto Motor und Sport heeft van een van de motorfabrikanten deze gegevens ontvangen. Het betreft hierbij de vermogens zoals die zijn ingeschat op basis van de Grand Prix van Abu Dhabi, de laatste race van 2017. Mercedes steekt er niet alleen qua motorvermogen bovenuit. De Duitsers beschikken ook nog eens over de meest efficiënte motor, waarbij de MGU-H sterker is dan die van de concurrentie. In theorie kunnen de teams 33 seconden per ronde profiteren van het extra vermogen van 163 PK vanuit de accu's. Bij Mercedes levert de MGU-H meer elektriciteit dan de batterij nodig heeft, waardoor dit direct doorgaat naar de MGU-K. Daarnaast verbruikt Mercedes ook nog eens veel minder brandstof dan de concurrentie. Tijdens de GP van Mexico had Mercedes slechts 89 kilo brandstof per uur nodig, terwijl de concurrentie de toegestane hoeveelheid van 100 kilo aan brandstof verbruikte. Dit verschil van 10 kilo wat Mercedes minder aan gewicht bij zich heeft levert een tijdwinst van drie tot vier tienden per ronde op.
Hoeveel PK hebben de Formule 1 motoren van 2017? Mercedes 949 PK Ferrari 934 PK Renault 907 PK Honda 881 PK Max Verstappen komt met zijn Renault-motor ruim 40 PK tekort ten opzichte van Lewis Hamilton. Red Bull becijferde eerder al dat het een halve seconde per ronde verliest op de rechte stukken door gebrek aan vermogen. Ferrari maakte in 2017 een reuzensprong voorwaarts, maar moet Mercedes op motorisch vlak nog altijd voor laten gaan. Het verschil in vermogen is klein, maar de Duitse krachtbron is efficiënter, zuiniger en kan langere tijd op vol vermogen rijden. Daarnaast kende Ferrari in de cruciale fase in de titelstrijd diverse technische defecten aan de power unit. Honda heeft nog veel werk te verzetten wil het in 2018 meekunnen met de concurrentie. Het komt bijna 70 PK tekort ten opzichte van Mercedes. Het doel om Renault bij te halen voor het einde van 2017 lijkt nog niet te zijn gelukt, maar de laatste specificatie van de Honda motor leverde 20 PK meer dan zijn voorganger.
Meest gelezen