Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
Quali za 04 jul 15:00 16:00
Race zo 05 jul 15:10 17:10
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Onthuld: Zoveel vermogen hebben de Formule 1 motoren van 2017

De basis voor het succes van het F1-team van Mercedes is de laatste seizoenen hun krachtbron geweest. Beresterk en nagenoeg onverwoestbaar is de V6 van Hamilton en Bottas. Max Verstappen kwam er met zijn Renault-motor niet aan te pas. Te weinig vermogen en te onbetrouwbaar.

De Formule 1 teams hebben experts in huis die op basis van GPS-data uitgebreide analyses kunnen maken van de concurrentie. Daarbij kijken ze naar bochtensnelheden, acceleratie en weggedrag. Vanuit deze gegevens kan men de hoeveelheid downforce bepalen, maar ook een goede inschatting maken van het motorvermogen.

Auto Motor und Sport heeft van een van de motorfabrikanten deze gegevens ontvangen. Het betreft hierbij de vermogens zoals die zijn ingeschat op basis van de Grand Prix van Abu Dhabi, de laatste race van 2017. Mercedes steekt er niet alleen qua motorvermogen bovenuit.

De Duitsers beschikken ook nog eens over de meest efficiënte motor, waarbij de MGU-H sterker is dan die van de concurrentie. In theorie kunnen de teams 33 seconden per ronde profiteren van het extra vermogen van 163 PK vanuit de accu's. Bij Mercedes levert de MGU-H meer elektriciteit dan de batterij nodig heeft, waardoor dit direct doorgaat naar de MGU-K.

Daarnaast verbruikt Mercedes ook nog eens veel minder brandstof dan de concurrentie. Tijdens de GP van Mexico had Mercedes slechts 89 kilo brandstof per uur nodig, terwijl de concurrentie de toegestane hoeveelheid van 100 kilo aan brandstof verbruikte. Dit verschil van 10 kilo wat Mercedes minder aan gewicht bij zich heeft levert een tijdwinst van drie tot vier tienden per ronde op.

Hoeveel PK hebben de Formule 1 motoren van 2017?

  1. Mercedes 949 PK
  2. Ferrari 934 PK
  3. Renault 907 PK
  4. Honda 881 PK

Max Verstappen komt met zijn Renault-motor ruim 40 PK tekort ten opzichte van Lewis Hamilton. Red Bull becijferde eerder al dat het een halve seconde per ronde verliest op de rechte stukken door gebrek aan vermogen. Ferrari maakte in 2017 een reuzensprong voorwaarts, maar moet Mercedes op motorisch vlak nog altijd voor laten gaan.

Het verschil in vermogen is klein, maar de Duitse krachtbron is efficiënter, zuiniger en kan langere tijd op vol vermogen rijden. Daarnaast kende Ferrari in de cruciale fase in de titelstrijd diverse technische defecten aan de power unit.

Honda heeft nog veel werk te verzetten wil het in 2018 meekunnen met de concurrentie. Het komt bijna 70 PK tekort ten opzichte van Mercedes. Het doel om Renault bij te halen voor het einde van 2017 lijkt nog niet te zijn gelukt, maar de laatste specificatie van de Honda motor leverde 20 PK meer dan zijn voorganger.