Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 2020

Op deze data gaan de grote auto- en motorsportklassen weer van start

Al enkele maanden moeten we het doen zonder echte races, maar er lijkt eindelijk licht aan het einde van de tunnel te zijn. Meerdere raceklassen hebben inmiddels vergevorderde plannen om weer vol van start te gaan.

Start-Australie-2019
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes AMG

De afgelopen twee maanden hebben we onze honger naar racespektakel moeten stillen met behulp van virtuele races, maar langzaam maar zeker kunnen we ons ook weer gaan verheugen op echte races. Steeds meer organisatoren maken concrete plannen om ergens in de komende weken of maanden weer te beginnen met racen.

We beginnen overzees, aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. In de Verenigde Staten gaan de verschillende NASCAR-klasses volgend weekend weer van start in Darlington en een week later volgt meteen het tweede raceweekend. Het is opvallend te noemen, omdat het coronavirus in de Verenigde Staten nog niet op alle plekken onder controle lijkt te zijn, maar natuurlijk worden er vele veiligheidsmaatregelen getroffen in en rond de paddock. Zo is het raceweekend aanzienlijk ingekort en zal er geen publiek aanwezig zijn langs de baan. Bovendien zijn NASCAR en IndyCar nationale raceklassen en zal er niet net als in de Formule 1 in verschillende landen worden geracet.

Ook de IndyCar-coureurs, waaronder de Nederlandse rookie Rinus van Kalmthout, kunnen hun simulatoren binnenkort naar hun zolder verplaatsen. Over iets minder dan een maand, om precies te zijn op zaterdag 6 juni, moet het IndyCar-seizoen namelijk van start gaan. Net als in de NASCAR-klasse zal er vooralsnog geen publiek aanwezig zijn en wordt er zo min mogelijk personeel toegelaten in de paddock. Om ervoor te zorgen dat het raceprogramma in één dag past, is de eerste race ingekort van 248 naar 200 ronden. Op de voorlopige IndyCar-kalender staan in totaal veertien races. Het hoogtepunt van het IndyCar-seizoen, de befaamde Indy 500, staat momenteel op de planning voor zondag 23 augustus.

IndyCar Series 2019 © IndyCar Series

Ook in Europa kunnen we ons langzaam maar zeker op gaan maken voor races. Uiteraard zal dit in het begin ook zonder toeschouwers zijn en zullen we allemaal vanuit onze luie zetel toe moeten kijken, maar het is beter dan niks. De MotoGP is van plan om op 19 juli van start te gaan met een race in Jerez, Spanje, een week later gevolgd door een tweede race op hetzelfde circuit. Tenminste, daarvoor heeft het een verzoek ingediend bij de Spaanse overheid. Mogelijk gaat er zelfs nog een ware testweek aan vooraf. In totaal maken de MotoGP-bazen zich op voor 12 à 16 races dit seizoen.

Ook de Deutsche Tourenwagen Masters moet in juli weer van start gaan. Op de voorlopige kalender schittert de Duitse Norisring in het weekend van 10 tot en met 12 juli als seizoensouverture. In totaal moeten er tien races op de nieuwe kalender komen te staan, met de race in Assen op 4 tot en met 6 september. Dat wordt spannend, aangezien er volgens de huidige regels tot en met 31 augustus geen grote evenementen mogen worden georganiseerd in Nederland, ook als dat zonder publiek is.

Tot slot de Formule 1. De koningsklasse van de autosport wil op 5 juli beginnen in Oostenrijk, dat is geen geheim meer. Over de indeling van de verdere kalender wordt nog volop gespeculeerd. Grote Grands Prix als die van Nederland, België en Monaco zullen waarschijnlijk niet meer plaatsvinden, maar om toch een seizoen op gang te krijgen willen de Formule 1-bazen naar verluidt dubbele Grands Prix organiseren in achtereenvolgende weekenden.

De Red Bull Ring (Oostenrijk), Silverstone (Groot-Brittannië) en ook de Hungaroring (Hongarije) worden genoemd als kanshebbers voor een dubbele GP. Ook de Formule 1-bazen denken nog een flinke kalender op te kunnen stellen, waarbij gemikt wordt op een minimum van 15 races met een laatste GP in december.

Ook is er nog niet duidelijk wat het plan is voor de supportraces van de Formule 1. Als het idee is om zo min mogelijk mensen in de Formule 1-paddock toe te laten vanwege de veiligheid van iedereen aldaar, dan is het nog maar de vraag of de Formule 2- en Formule 3-klassen in dezelfde raceweekenden als de Formule 1 op dezelfde circuits terecht kunnen.

Er lijkt dus voorzichtig licht aan het einde van de tunnel voor alle auto- en motorsportfans, maar zeker in het begin en misschien zelfs wel langer zullen we met zijn allen de races vanuit onze eigen woonkamers moeten beleven. Hoe lang dit zal duren, weet eigenlijk niemand, maar laten we met zijn allen hopen dat we zo snel mogelijk weer terug kunnen naar auto- en motorsport zoals we het gewend zijn.

Voorlopige plannen grote raceklassen

Klasse Streefdatum eerste race Aantal races in 2020
NASCAR 17 mei N.n.b.
IndyCar 6 juni 14
Formule 1 5 juli 15 - 18
DTM 11 juli 10
MotoGP 19 juli 12 - 16

Luister hieronder naar de nieuwste F1-podcast van RacingNews365. Dacht je dat er in tijden van corona niets te bepraten valt? Daar denken autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen anders over. Corona, simracen, klantenauto's, alles komt voorbij!

Praat mee!

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië