De resultaten van Haas zijn de laatste jaren teleurstellend te noemen. Dat had ook te maken met geldnood en de coronacrisis, maar vorig jaar was er eindelijk weer geld om te spenderen. Een nieuwe hoofdsponsor zorgde voor kapitaal en eindelijk kon men tijdens het seizoen aan de slag met updates.
Dat leverde echter niet de gewenste resultaten op. In 2023 was de Haas VF-23 waardeloos tijdens de race, vooral vanwege hoge bandenslijtage, en coureurs Nico Hulkenberg en Kevin Magnussen moesten constant in hun spiegels kijken. Het jaar werd dan ook afgesloten op de tiende en laatste plek in het kampioenschap.
Anderen bekeken ook:
Tegenvallende ontwikkeling
Tijd voor verandering dus. Simone Resta is de eerste die het team verlaat, zo meldt het Italiaanse Motorsport. Als technisch directeur had hij de leiding over de ontwikkeling van de Haas-bolide. Vorig jaar kwam men degelijk uit de startblokken, maar van een succesvolle doorontwikkeling van de bolide was nauwelijks sprake.
Men kwam in de slotfase van het seizoen zelfs met een heel nieuw autoconcept, een grote update, maar die zorgde voor weinig tot geen vooruitgang. Hulkenberg koos er zelfs voor om de oude auto weer in gebruik te nemen voor de resterende races van het seizoen.
Resta was sinds 2021 aanwezig bij het Amerikaanse team. Hij kwam als het ware op huurbasis over van Ferrari, als onderdeel van een deal waarbij het team uit Maranello bepaalde onderdelen leverde aan Haas. Bij Ferrari was hij tussen 2014 en 2018 Chief Designer en later het hoofd van de afdeling die verantwoordelijk was voor het chassis.
Het 'uitlenen' van Resta is nu voorbij, maar het is niet duidelijk of hij terugkeert naar Ferrari.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!