Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 2023

Overzicht: Meerdere coureurs riskeren nu al gridstraffen door motorwissels

Hoeveel motoronderdelen zijn er in de eerste drie Formule 1-races van het seizoen al gewisseld? Hieronder een overzicht van alle coureurs in 2023.

Perez Saudi Arabian GP Red Bull
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Als we het anno 2023 over motoronderdelen hebben waar je een gridstraf voor kunt krijgen als je er meer exemplaren dan toegestaan van aanspreekt, dan hebben we het over de volgende zeven onderdelen:

  • Internal Combustion Engine (ICE): max 3 stuks
  • Turbo Charger (TC): max 3 stuks
  • MGU-H: max 3 stuks
  • MGU-K: max 3 stuks
  • Energy Store (ES): max 2 stuks
  • Control Electronics (CE): max 2 stuks
  • Exhaust (EX): max 8 stuks

Van de eerste vier hierboven genoemde onderdelen mogen de coureurs straffeloos drie onderdelen gebruiken, van de ES en CE slechts twee en liefst acht uitlaten. Ga je daar overheen, dan volgt een gridstraf. Hieronder geven we aan hoeveel onderdelen elke coureur al heeft gebruikt, bijgewerkt tot en met de Grand Prix van Australië.

Aantal gebruikte motoronderdelen per coureur

Coureur ICE (3) TC (3) MGU-H (3) MGU-K (3) ES (2) CE (2) EX (8)
Verstappen 1 1 1 1 1 1 1
Perez 1 2 2 1 3 3 1
Leclerc 2 1 2 1 2 3 2
Sainz 2 1 1 1 1 1 1
Russell 1 1 1 1 1 1 2
Hamilton 1 1 1 1 1 1 2
Ocon 1 1 1 1 1 1 1
Gasly 1 1 1 1 1 1 1
Norris 2 2 2 2 1 1 3
Piastri 1 1 1 1 1 1 2
Bottas 2 1 1 1 1 1 2
Zhou 2 1 1 1 1 1 1
Alonso 1 1 1 1 1 1 2
Stroll 1 1 1 1 1 1 2
Magnussen 2 1 1 1 1 1 2
Hulkenberg 2 1 1 1 1 1 1
Tsunoda 1 1 1 1 1 1 1
De Vries 2 2 2 2 1 2 2
Albon 1 1 1 1 1 1 2
Sargeant 1 1 1 1 1 1 2

Ferrari en Perez

Red Bull-rijder Sergio Perez heeft al een 'straf' ontvangen nadat hij een derde Energy Store en Control Electronics installeerde in zijn bolide, maar na een probleem (of fout?) in de kwalificatie voor de Grand Prix van Australië moest hij sowieso al achteraan starten. Een wissel was dus relatief goedkoop.

De teamgenoot van Max Verstappen startte hiervoor met nieuwe onderdelen uit de pitstraat. Verstappen zelf heeft nog niets hoeven te vervangen aan zijn Red Bull Powertrains-motor.

Bij concurrent Ferrari zagen we al wel wat wissels, zo ontving Charles Leclerc al in de tweede race dit jaar (Saoedi-Arabië) een straf voor een derde Control Electronics. Ook staan Leclerc en teamgenoot Carlos Sainz al op scherp bij de verbrandingsmotoren. Beide coureurs hebben na drie races al twee motoren gebruikt, al mogen ze beide motoren natuurlijk nog gebruiken.

Valtteri Bottas, Guanyu Zhou, Kevin Magnussen en Nico Hulkenberg kregen al een tweede Ferrari-motor van de Scuderia. Alle coureurs met een motor van Italiaanse makelij dus.

Ook De Vries staat op scherp

AlphaTauri-coureur Nyck de Vries heeft al zijn onderdelen op de Energy Store na al laten vervangen. Met nog maar één toegestane nieuwe motor in het langste Formule 1-seizoen tot nu toe wordt het jaar voltooien zonder straf een lastige opgave. Ook bij de Control Electronics, een onderdeel dat normaal gesproken langer meegaat, moet hij oppassen: de volgende wissel resulteert in een straf.

In het lange F1-seizoen van 2023 wordt het overigens een bijzondere opgave om het seizoen te voltooien zonder gridstraffen voor motorwissels. Er zijn nog twintig races te gaan en los van de betrouwbaarheid en slijtage is het rijden van schade geen ongebruikelijk begrip...

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen maakt zich geen zorgen: "Dit zegt niks voor Monaco"