Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Pirelli acht éénstopper veruit populairste strategie in Brazilië

Formule 1-bandenleverancier Pirelli heeft voorafgaand aan de Grand Prix van Brazilië een aantal strategieën uiteengezet. Laat er geen twijfel over bestaan dat de éénstopper, in ieder geval in de ogen van Pirelli, veruit de beste keuze is voor de race.

Gedurende het Grand Prix-weekend in Brazilië heeft Pirelli de data onder de loep genomen, om op basis daarvan de beste strategieën voor de race te presenteren. Blijven de omstandigheden normaal en gaat het niet alsnog regenen, dan is de Italiaanse bandenfabrikant van mening dat een éénstopper de beste strategie is voor de wedstrijd op Interlagos. De coureurs die de wedstrijd in Brazilië zullen beginnen op het zachtste rubber, die hebben in de ogen van Pirelli direct de juiste uitgangspositie. Ieder van de drie snelste strategieën begint namelijk met een eerste stint op de band met de rode wang. Uit de berekeningen van Pirelli is gebleken dat een éénstopper waarbij naar de harde band wordt gewisseld voor de snelste race moet zorgen. Pirelli schat dat de zachtste compound een kleine dertig ronden gebruikt moet worden om de strategie succesvol uit te voeren. Hoewel mogelijk is het onwaarschijnlijk dat Red Bull zal opteren voor deze strategie, zowel Max Verstappen als Alexander Albon hebben namelijk al gereden op hun enige set harde banden. Verse mediums hebben ze daarentegen wel. In dit opzicht heeft de concurrentie, Mercedes en Ferrari, meer keuzemogelijkheden: op Charles Leclerc na hebben de coureurs van deze teams een nieuwe set van de medium en de harde compound.

Een minder snelle strategie is volgens Pirelli een éénstopper waarbij wordt gewisseld naar de mediumband. In dit geval moet het leven van de zachtste band namelijk verder worden gerekt om de strategie te laten werken. Een tweestopper, waarbij twee van de drie stints op zacht worden gereden en de laatste op het medium rubber, is volgens Pirelli qua snelheid nagenoeg hetzelfde. Laatstgenoemde is technisch gezien mogelijk voor Verstappen, Albon en Leclerc, aangezien zij nog een nieuwe set van het roodwangige rubber over hebben. De Nederlandse ster van het Red Bull-team zal waarschijnlijk niet zomaar voor deze agressievere strategie kiezen, aangezien hij het voordeel van de leiding niet zomaar uit handen zal willen geven. Albon, daarentegen, kan deze strategie wel proberen, omdat hij minder te verliezen heeft en hij op die manier ook druk kan zetten op degenen aan de kop van het veld. Video: alles wat jij moet weten over de Braziliaanse Grand Prix.

1IPHwCRNAKY

Optimaal voorbereid beginnen aan de Grand Prix van Brazilië? Luister dan naar de nieuwste RacingNews365-podcast, waarin Jeroen van Inkel samen met Tim Coronel en Tom Coronel vooruitblikken op de GP in Sao Paulo.

Viaplay
x
Breaking Aston Martin in protest tegen uitslag kwalificatie