Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Pirelli heeft bemoedigend nieuws over onderzoek naar band Verstappen

Een geluk bij een ongeluk voor Pirelli, wiens linker achter band klapte bij zowel Lance Stroll als Max Verstappen. Beide banden waren nog redelijk intact en waren niet uiteengespat in duizenden losse stukjes rubber. Dat is goed voor het onderzoek, maar het maakt het volgens bandenbaas Mario Isola niet per se makkelijker om tot een conclusie te komen.

Verstappen Baku
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Toen de band van Max Verstappen vorig jaar in Imola er plots aan ging, was er niet veel meer over van het Pirelli-rubber, dat in honderden stukjes was verdwenen. Afgelopen zondag, in Azerbeidzjan, kreeg de Nederlander opnieuw te maken met een klapband. Dit keer echter was de band niet aan flarden gegaan, maar was deze nog in relatief goede staat voor een band die op een auto zat die met 300 kilometer per uur crashte.

Een voordeel voor Pirelli, dat de komende dagen op onderzoek uitgaat, toch? "Nee, het is niet makkelijker voor onze analyse", oordeelt bandenbaas Mario Isola in gesprek met onder meer RacingNews365. "Als we een crash hebben als deze is de band op veel manieren beschadigd. Daarom moeten we de band naar het lab sturen, onder een microscoop leggen en een uitgebreide analyse uit laten voeren."

"We hebben namelijk verschillende soorten instrumenten en tools nodig om dat goed te doen en de precieze oorzaak te vinden. Zat er een snee in de band? Zo ja, is het een externe factor voorafgaand aan het incident geweest dat de oorzaak was? Komt het misschien door contact van de band met de vloer of de ophanging? Het is dus geen gemakkelijk onderzoek. Dat er nog rubber over is, maakt ons werk niet per se makkelijker."

Het bemoedigende volgens Isola is dat de band van Verstappen na de crash in ieder geval niet helemaal uit elkaar gereten was en dat een uitgebreid onderzoek wel degelijk mogelijk is. "De band van Max was nog steeds in een stuk. Het is dus zeker niet onmogelijk om een onderzoek uit te voeren. Absoluut niet. We hebben alle onderdelen en er is overduidelijk schade aan elk apart onderdeel, maar we hebben ze wel allemaal."

Pirelli wees in eerste instantie naar een externe factor, waarschijnlijk brokstukken, om de klapbanden te verklaren. Maar voor de crash van Lance Stroll was er toch nog niets gebeurd, zo krijgt Isola te horen. "Bij Max zouden brokstukken van Stroll's auto de oorzaak kunnen zijn, maar voor de klapband van Lance zelf? Eerlijk gezegd heb ik geen idee, want er waren daarvoor inderdaad geen incidenten geweest."

"Ik kan daarom niet uitsluiten dat er iets anders op het circuit lag. In 2018 gebeurde het Bottas ook en toen verloor hij daardoor de race. Toen werd duidelijk van de beelden dat hij over iets heen had gereden, maar nu is het iets lastiger. Natuurlijk gaan we in ons onderzoek ook naar foto's en beelden kijken, in de hoop zo beter te kunnen begrijpen wat er mis was."

Formule 1 GP Azerbeidzjan 2021 RN365 Nieuwsdossier

34 reacties

Viaplay
x
Interview Salo: "Dit is het belangrijkste verschil tussen Verstappen en Leclerc"