Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun

F1-stand

  • 1 VER 105
  • 2 HAM 101
  • 3 PER 69
VT1 vr 18 jun
VT2 vr 18 jun
VT3 za 19 jun
Quali za 19 jun
Race zo 20 jun
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali vr 16 jul
Sprint za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Frankrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Pirelli heeft bemoedigend nieuws over onderzoek naar band Verstappen

Een geluk bij een ongeluk voor Pirelli, wiens linker achter band klapte bij zowel Lance Stroll als Max Verstappen. Beide banden waren nog redelijk intact en waren niet uiteengespat in duizenden losse stukjes rubber. Dat is goed voor het onderzoek, maar het maakt het volgens bandenbaas Mario Isola niet per se makkelijker om tot een conclusie te komen.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Toen de band van Max Verstappen vorig jaar in Imola er plots aan ging, was er niet veel meer over van het Pirelli-rubber, dat in honderden stukjes was verdwenen. Afgelopen zondag, in Azerbeidzjan, kreeg de Nederlander opnieuw te maken met een klapband. Dit keer echter was de band niet aan flarden gegaan, maar was deze nog in relatief goede staat voor een band die op een auto zat die met 300 kilometer per uur crashte.

Een voordeel voor Pirelli, dat de komende dagen op onderzoek uitgaat, toch? "Nee, het is niet makkelijker voor onze analyse", oordeelt bandenbaas Mario Isola in gesprek met onder meer RacingNews365. "Als we een crash hebben als deze is de band op veel manieren beschadigd. Daarom moeten we de band naar het lab sturen, onder een microscoop leggen en een uitgebreide analyse uit laten voeren."

"We hebben namelijk verschillende soorten instrumenten en tools nodig om dat goed te doen en de precieze oorzaak te vinden. Zat er een snee in de band? Zo ja, is het een externe factor voorafgaand aan het incident geweest dat de oorzaak was? Komt het misschien door contact van de band met de vloer of de ophanging? Het is dus geen gemakkelijk onderzoek. Dat er nog rubber over is, maakt ons werk niet per se makkelijker."

Het bemoedigende volgens Isola is dat de band van Verstappen na de crash in ieder geval niet helemaal uit elkaar gereten was en dat een uitgebreid onderzoek wel degelijk mogelijk is. "De band van Max was nog steeds in een stuk. Het is dus zeker niet onmogelijk om een onderzoek uit te voeren. Absoluut niet. We hebben alle onderdelen en er is overduidelijk schade aan elk apart onderdeel, maar we hebben ze wel allemaal."

Pirelli wees in eerste instantie naar een externe factor, waarschijnlijk brokstukken, om de klapbanden te verklaren. Maar voor de crash van Lance Stroll was er toch nog niets gebeurd, zo krijgt Isola te horen. "Bij Max zouden brokstukken van Stroll's auto de oorzaak kunnen zijn, maar voor de klapband van Lance zelf? Eerlijk gezegd heb ik geen idee, want er waren daarvoor inderdaad geen incidenten geweest."

"Ik kan daarom niet uitsluiten dat er iets anders op het circuit lag. In 2018 gebeurde het Bottas ook en toen verloor hij daardoor de race. Toen werd duidelijk van de beelden dat hij over iets heen had gereden, maar nu is het iets lastiger. Natuurlijk gaan we in ons onderzoek ook naar foto's en beelden kijken, in de hoop zo beter te kunnen begrijpen wat er mis was."

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Azerbeidzjan 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Azerbeidzjan, direct vanuit Bakoe.

34 reacties

    x
    Interview Perez: "Kunnen een nieuwe klapband niet 100% zeker uitsluiten"