Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
F1-nieuws

"Pirelli heeft het er absoluut niet gemakkelijk mee"

Waar de meeste Grands Prix dit jaar een simpele éénstopper opleveren, daar hadden de teams de nodige hoofdbrekens over de Mexicaanse ronde van het Formule 1-kampioenschap. Uiteindelijk waren er zowel één, twee als driestoppers te zien.

Naderhand kon bandenfabrikant Pirelli op de nodige kritiek rekenen. De Italiaanse rubberproducent had er van tevoren voor gekozen om de drie zachtste compounds mee te nemen, om voor wat reuring in de tent te zorgen.

De sportief eindverantwoordelijke van de koningsklasse, Ross Brawn, snapt dat PIrelli tussen twee vuren zit. "Pirelli heeft het er niet makkelijk mee", meent de Brit in zijn analyse van het Mexicaanse GP-weekend. "Aan de ene kant worden ze gevraagd banden te ontwikkelen die de races spannender maken, en hoge slijtage draagt daar absoluut aan bij."

"Aan de andere kant willen rijders juist graag dat ze het maximale uit hun materiaal kunnen halen, voor langere tijd", weet Brawn. "Het is niet eenvoudig om de juiste balans te vinden en daarom is het verstandig om samen te werken. Formule 1 moet voor ieder wat wils bieden, rekening houdend met de rijders en de toeschouwers."

Kimi Raikkonen was de enige rijder die 71 raceronden op het Autódromo Hermanos Rodríguez af wist te leggen op twee sets banden. De Fin kwam slechts één keer binnen voor onderhoud, iets wat nieuwbakken kampioen Lewis Hamilton liefst driemaal deed. Meerdere rijders, waaronder racewinnaar Max Verstappen, maakten twee pitstops.

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Nyck de Vries maakt officieel Formule 1-debuut in Barcelona