Naderhand kon bandenfabrikant Pirelli op de nodige kritiek rekenen. De Italiaanse rubberproducent had er van tevoren voor gekozen om de drie zachtste compounds mee te nemen, om voor wat reuring in de tent te zorgen.
De sportief eindverantwoordelijke van de koningsklasse, Ross Brawn, snapt dat PIrelli tussen twee vuren zit. "Pirelli heeft het er niet makkelijk mee", meent de Brit in zijn analyse van het Mexicaanse GP-weekend. "Aan de ene kant worden ze gevraagd banden te ontwikkelen die de races spannender maken, en hoge slijtage draagt daar absoluut aan bij." "Aan de andere kant willen rijders juist graag dat ze het maximale uit hun materiaal kunnen halen, voor langere tijd", weet Brawn. "Het is niet eenvoudig om de juiste balans te vinden en daarom is het verstandig om samen te werken. Formule 1 moet voor ieder wat wils bieden, rekening houdend met de rijders en de toeschouwers." Kimi Raikkonen was de enige rijder die 71 raceronden op het Autódromo Hermanos Rodríguez af wist te leggen op twee sets banden. De Fin kwam slechts één keer binnen voor onderhoud, iets wat nieuwbakken kampioen Lewis Hamilton liefst driemaal deed. Meerdere rijders, waaronder racewinnaar Max Verstappen, maakten twee pitstops.
Meest gelezen