Zoals de laatste jaren gebruikelijk is, neemt bandenfabrikant Pirelli de drie hardst mogelijke compounds mee voor de GP van Spanje, de C1, C2 en de C3. Het circuit in Barcelona is volgens Pirelli een van de meest complete circuits ter wereld. Naast de rechte stukken zijn er alle mogelijke bochten en sommige daarvan, zoals bocht 3 en de combinatie van bocht 13 en 14 die uitkomt op het rechte stuk, worden genomen met zeer hoge snelheden. De zijdelingse krachten die op de banden worden uitgeoefend, vooral aan de linkerkant van de auto, zijn bijzonder hoog, deels omdat negen van de veertien bochten naar rechts gaan.
Daar komt nog eens bij dat de race dit jaar drie weken later wordt gereden dan in 2023. De kans is groot dat het in Spanje dus warmer zal zijn en dat kan nog een extra factor toevoegen aan het bandenmanagement. De C3, de zacht band, kan dan wel eens minder goed voor de dag komen, terwijl die compound vorig jaar zelfs in de race behoorlijk competitief was en door zestien van de twintig coureurs werd gekozen voor de eerste stint.
Welke strategie moet je als team dan kiezen onder de waarschijnlijk warme omstandigheden? Pirelli denkt dat een tweestopper de snelste optie zou moeten zijn, waarbij mogelijk alle beschikbare compounds gebruikt worden. Als de bandenslijtage hoger is, zou zelfs een driestopper in beeld kunnen komen, vooral omdat de race van vorig jaar heeft bewezen dat inhalen op het aangepaste circuit makkelijker is dan in het verleden.
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!